دستیابی به روشی امیدبخش برای درمان سرطان لوزالمعده

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،مطالعات نشان می‌دهد مسدودکردن یک آنزیم به نام FAP در مدل های حیوانی قادر به مهار سرطان مرگبار پانکراس و طول عمر موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به سرطان لوزالمعده می‌شود. مطالعات بیشتر نشان می‌دهد این پروتئین نقش مهمی در متاستاز سرطان دارد. در سرطان لوزالمعده سلول‌های تومور درون بافت پنهان می‌شوند و معمولا تا گسترش در اندام‌های بیشتر، هیچ نشانه‌ای ندارند؛ بنابراین شانس کمی برای درمان سرطان وجود دارد و محققان معتقدند شناسایی و هدف‌گذاری روی این آنزیم می‌تواند در درمان و بقای بیمار موثر باشد.
پانکراس غده پهن و درازی است که در بخش فوقانی شکم قرار دارد. غده پانکراس هم برون ریز و هم درون ریز است؛ یعنی ترشحات آن هم مستقیما وارد جریان خون می شوند و هم برای هضم پروتئین، چربی و کربوهیدرات، وارد روده می شوند. غذا به محض ورود به روده کوچک، توسط آنزیم های ترشح شده از پانکراس و اسید معده، هضم می شوند. آنزیم های پانکراس با وجود هضم چربی و کربوهیدرات، هیچ آسیبی به پرز و دیواره روده وارد نمی کنند. بخش اعظم هضم چربی، پروتئین و نشاسته، به عهده آنزیم های ترشح شده از پانکراس است. یکی دیگر از مهمترین وظایف پانکراس، تولید انسولین است که سبب کاهش قند خون و تولید انرژی از آن می شود.
مطالعات محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد نشان می دهد که سیر، انگور قرمز، اسفناج، گیلاس، زغال اخته، سیب زمینی و کلم بروکلی غذاهایی هستند که سبب سلامت بافت پانکراس (لوزالمعده) می شوند.
سرطان لوزالمعده سومین سرطان مرگبار در آمریکاست و 71 درصد از مبتلایان به این عارضه در اولین سال تشخیص جان خود را از دست می دهند.
***حقایقی در مورد سرطان لوزالمعده
-در سال 2016 میلادی، سرطان لوزالمعده در آمریکا با سبقت از سرطان سینه، از مقام چهارم سرطان های مرگبار، به مقام سوم صعود کرد.
-سرطان پانکراس یازدهمین سرطان شایع در مردان و نهمین سرطان تشخیص داده شده در زنان است.
-بر اساس برآورد متخصصان حوزه بهداشت، در سال 2016 حدود 53 هزار و 70 نفر به سرطان پانکراس مبتلا خواهند شد و 41 هزار نفر بر اثر این عارضه جان خود را از دست خواهند داد.
-71 درصد از مبتلایان به سرطان پانکراس در اولین سال تشخیص جان خود را از دست می دهند.
-سرطان پانکراس در مردان شیوع بیشتری دارد. سیگار، اضافه وزن، دیابت، و سن از مهمترین عوامل بروز این بیماری هستند.
نتایج این مطالعه در نشریه Journal of Clinial Investigation Insight منتشر شده است.