نخستین اتصال اینترنتی جهان امروز برقرار شد

هرساله شعارهایی با هدفی خاص برای این روز در نظر گرفته می‌شود. این شعارها می‌خواهند کاربران اینترنت را از وجود مشکلاتی آگاه کنند که عموماً از عدم آگاهی ناشی می شوند. شعارهای روز جهانی اینترنت به همه کاربران هشدار می‌دهند که باید به زندگی مجازی مانند زندگی شخصی خودشان توجه کنند و اهمیت دهند.

شعاری که امسال در روز جهانی اینترنت مطرح شده است جالب است: « اینترنت امن است».

هدف از انتخاب این شعار این است که امسال کمیسیون قصد دارد امنیت را برای خانواده‌هایی که کودک دارند و نگران آسیبهای احتمالی اینترنت هستند فراهم کند.

وجود شبکه‌های مخابراتی که در ابتدا در قرن نوزدهم ایجاد شده بودند بنیانی مهم برای شکل‌گیری هر نوع شبکه الکترونیکی محسوب می‌شدند و این پیشرفت‌ها با ایجاد نظریه اطلاعات در دهه ۱۹۴۰ تکمیل شدند اما پیشرفت علم الکترونیک به کندی صورت می‌گرفت. افتتاح پروژه «اسپوتنیک» توسط اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی زنگ خطر را برای ایالات متحده آمریکا به صدا درآورد تا با تأسیس «آرپا» یا مؤسسه پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته در سال ۱۹۵۸ میلادی پیشروی در زمینه فناوری را بازیابد.

 

سرانجام در 29 اکتبر سال 1969 نخستین اتصال آن‌چه که بعدها «آرپانت» نام گرفت برقرار شد. تا پایان سال ۱۹۷۹میلادی، پانزده مکان مختلف به آرپانت جوان پیوسته بودند که پیام‌آور رشدی سریع بود. آرپانت تنها یکی از اجداد اینترنت امروزی بود.

به کاربردن واژه اینترنت برای توصیف یک شبکه یکتای جهانی از دسامبر ۱۹۷۴ آغاز شد. در خلال نه سال بعد از آن کار تا آن‌جا پیش رفت که پروتکل‌ها تصحیح شدند و بر روی بسیاری از سیستم‌ عامل‌ها پیاده‌سازی شدند. اولین شبکه برپایه بسته پروتکل اینترنت (TCP/IP) از اول ژانویه ۱۹۸۳ وقتی که همه ایستگاه‌های متصل به آرپا، پروتکل‌های قدیمی NCP را با TCP/IP جایگزین کردند، شروع به کار کرد.

اما نخستین گشایش شبکه به دنیای تجاری در سال ۱۹۸۸ آغاز شد. شورای شبکه‌بندی فدرال ایالات متحده در آن سال با اتصال NFSNET به سامانه تجاری پست MCI موافقت نمود و این اتصال در تابستان ۱۹۸۹ برقرار شد.

اگرچه بسیاری از کاربردها و رهنمودهایی که اینترنت را ممکن ساخت به مدت تقریباً دو دهه وجود داشتند، اما این شبکه تا دهه ۱۹۹۰ هنوز چهره‌ای همگانی نداشت. در ششم آگوست ۱۹۹۱، سرن – سازمان اروپایی پژوهش درباره ذرات – پروژه وب جهان گستر(World Wide Web) را به اطلاع عموم رساند. وب توسط دانشمندی انگلیسی به نام تیم برنرز لی (Sir Tim Berners-Lee) در سال ۱۹۸۹ اختراع شد.

در گذراز  این دهه، اینترنت بسیاری از شبکه‌های رایانه‌ای عمومی از پیش موجود را در خود جا داد. آن‌چنان‌که تخمین زده شده‌ است، در دهه ۹۰ در هر سال اینترنت رشدی صددرصدی نسبت به سال قبل خود داشته و در سال‌های ۱۹۹۶و۱۹۹۷ نیز دوره‌های کوتاهی از رشد انفجاری را تجربه کرده است. جمعیت تخمینی کاربران اینترنت مطابق آمار سی ام ژوئیه سال ۲۰۰۹، ۱٫۶۷ میلیارد نفر است.

دهه اول سده بیست‌ویکم، شاهد پرورش اولین نسلی است که در شرایطی زندگی می‌کنند که اینترنت به گستردگی در دسترس آن‌ها است. این موضوع، نگرانی‌هایی را به دنبال دارد از جمله مسئله حفظ حریم خصوصی و هویت و توزیع غیرمجاز مواردی که تحت قانون کپی رایت محافظت می‌شوند. در حقیقت این بومیان دیجیتال با انبوهی از مسائلی مواجه می‌شوند که درباره نسل‌های قبلی وجود نداشت.

 

گزارش: غزال غضنفری

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا