کشت گلخانه ای تا پایان برنامه ششم به 57000 هکتار می رسد

محمدعلی طهماسبی در بازدید از غرفه سیناپرس در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، با تاکید بر لزوم افزایش بهره وری آب در سطح باغات کشور، اظهار کرد: ما در کشور حدود 2 میلیون و 700 هزار هکتار باغ داریم که بخشی از آن در سطوح بزرگ و بخشی در سطوح کوچک است اما نظام بهره برداری از باغات بیشتر به صورت خرده مالکی است.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی افزود: بر اساس آخرین آمار، در حدود 600 هزار هکتار از باغات کشور به سیستم های آبیاری تحت فشار مجهز شده اند. بیشتر باغاتی که به این سیستم ها مجهز شده اند باغات جدیدالاحداث و یا باغات در معرض خشکسالی هستند.

وی تصریح کرد: انواع آبیاری های تحت فشار از جمله آبیاری زیرسطحی اعم از زیرسطحی جدید و زیرسطحی سنتی، آبیاری کم فشار، آبیاری های قطره ای، میکروجت، تیپ و… در باغات قابل استفاده هستند که خوشبختانه با اقبال باغداران مواجه شده است. دولت هم کمک های خوبی در این زمینه ارایه می کند و نزدیک به 3000 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته که با یارانه حداقل 85 درصد به کشاورزان اختصاص می دهد.

طهماسبی ادامه داد: امیدواریم در سال های آینده هم این اعتبارات تخصیص یابد تا باغات باقیمانده به سیستم های آبیاری نوین مجهز شوند و جلوی از بین رفتن آنها گرفته شود، چون در حال حاضر بیشترین تنش را از بحث کمبود آب داریم.

وی، توسعه کشت گلخانه ای را یکی از سیاست های اصلی وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش بهره وری آب عنوان کرد و گفت: هدف اصلی از توسعه گلخانه ها این است که باعث صرفه جویی در مصرف آب شوند چراکه هر هکتار گلخانه حداقل بین 10 تا 12 برابر فضای باز بازدهی و عملکرد دارد. این بدان معناست که با احداث گلخانه، سطح زیر کشت معادل 10 درصد فضای باز خواهد بدون آنکه میزان برداشت محصول کاهش پیدا کند. بنابراین خود به خود صرفه جویی در مصرف آب اتفاق می افتد.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: در سال 1392 سطح زیر کشت گلخانه های ما بالغ بر 8000 هکتار بود که در حال حاضر به 12000 هکتار افزایش یافته است. قرار است در سال جاری 2240 هکتار به سطح گلخانه ها افزوده شود و در پایان برنامه ششم توسعه نیز سطح گلخانه های کشور به 57000 هکتار برسد.

طهماسبی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با فعال شدن سازندگان، طراحان و مشاوران، یک سرمایه عظیم انسانی برای توسعه گلخانه ها شکل گرفته است. به عنوان مثال در مورد سازه هایی که اصطلاحا به تیپ اروپایی معروف است، هیچ نوع کمبودی در کشور نداریم. بنابراین در مورد گلخانه ها با سازه های پلاستیکی هم تراز کشورهای اروپایی هستیم اما هنوز در زمینه گلخانه ها با سازه های شیشه ای که هلندی ها حرف اول را می زنند، عقب هستیم.

وی با اشاره به تلاش وزارت جهاد کشاورزی برای دستیابی به فناوری های نوین گلخانه، اظهار کرد: وقتی یک فناوری وارد کشور می شود، در کنار آن تربیت نیروی انسانی شکل می گیرد و تقاضا به وجود می آید. وقتی هم تقاضا در بازار باشد، سرمایه گذاری انجام خواهد شد. مطمئنا در آینده شاهد توسعه گلخانه های شیشه ای در کشور خواهیم بود.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای توسعه کشت گلخانه ای نیاز به فرهنگسازی داریم، گفت: وقتی کشاورز بداند که در گلخانه می تواند 10 تا 12 برابر فضای اصلی محصول برداشت کند، از این کشت استقبال خواهد کرد. البته بحث اصلی این است که پس از احداث گلخانه، زنجیره های تولید و ارزش شکل بگیرد. کمااینکه در حال حاضر برخی از کشاورزان ما محصولات تولیدی خود را صادر می کنند.

 

گفتگو: سید احمد طبایی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا