تشخیص اعتیاد به کمک اثر انگشت

پژوهشگران دانشگاه سوری (University of Surrey) در انگلستان موفق به ابداع روش جدید شناسائی مصرف و اعتیاد کوکائین از طریق مطالعه اثر انگشت افراد شدند. این روش می تواند زمینه ساز تشخیص اعتیاد به سایر مواد مخدر از جمله هروئین و اکستازی نیز با کمک اثر انگشت باشد.

زمانی که یک شخص از مواد مخدری از قبیل کوکائین استفاده می کند، موادی از قبیل benzoylecgonine و methylecgonine از وی دفع می شود. این مواد شیمیائی به سادگی در اثر انگشت قابل شناسائی هستند و حتی شستشوی دست ها نیز باعث از بین رفتن آن نمی شود.

در همین رابطه ملینا بیلی (Melanie Bailey) سرپرست این تیم تحقیقاتی و استاد شیمی دانشگاه سوری اعلام کرد: «پژوهش انجام شده را می توان اقدامی مهم در زمینه تشخیص سریع اعتیاد با روشی غیر تهاجمی و در مدت زمانی بسیار کوتاه محسوب کرد. در حال حاضر نتیجه و جواب این روش طی یک دقیقه آماده می شود اما ما در حال تلاش برای کاهش این مدت زمان به 30 ثانیه هستیم.»

در این مطالعات 239 مجموعه اثر انگشت از افراد معتادی که داوطلب ترک اعتیاد بودند گرفته شده و همچنین گروه بزرگی از افراد غیر معتاد نیز تحت مطالعه قرار گرفتند. این روش تشخیص غیر تهاجمی، بهداشتی و مناسب بوده و نمی تواند اشتباه باشد. در حقیقت مصرف مواد مخدر در تمامی افرادی که به این مواد اعتیاد داشتند بدون خطا از طریق مطالعه اثر انگشت امکان پذیر است.

گفتنی است در این تحقیقات، پژوهشگران انگلیسی به کمک تیمی از محققان موسسه فورنسیک هلند (Netherlands Forensic Institute)  در لاهه و انستیتوی انگشت گذاری هوشمند کمبریج موفق به کشف روش فوق شدند.

پژوهشگران در مطالعات خود از کاغذ کروماتوگرافی (chromatography) برای جمع آوری نمونه های اثر انگشت استفاده کرده و همچنین از روش و تکنیک شناخته شده ای با عنوان طیف سنجی اسپری کاغذی (paper spray mass spectrometry) بهره بردند.

کاتیا کاستا (Catia Costa) از دیگر پژوهشگران این تیم تحقیقاتی درباره روش فوق گفت: « طیف سنجی اسپری کاغذی  روز به روز در محافل قانونی با اقبال بیشتری رو به رو می شود زیرا این روش بسیار ساده بوده، حساسیت بالائی داشته، امکان انجام آزمایش آن ساده بوده و در زمان صرفه جوئی بسیاری خواهد شد. »

وی در ادامه توضیحات خود افزود: «این برای نخستین بار است که روشی ابداع شده است که به کمک آن می توان وجود مواد مخدر در بدن را به کمک اثر انگشت شناسائی کرد. این روش در بیش از 99 درصد موارد موثر بوده و به سادگی می توان مصرف کوکائین را تشخیص داد.»

به گفته کارشناسان، روش های فعلی تشخیص اعتیاد از طریق مطالعه ادرار یا نمونه خون افراد به نسبت روش جدید بسیار دشوارتر بوده و به زمان بیشتری نیاز دارد. همچنین نگهداری و جمع آوری نمونه ها نیز سخت بوده و مشکلات بیولوژیکی خاص خود را دارد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی شیمی بالینی (Clinical Chemistry) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

منبع: consumer.healthday