افزایش ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر به 700 مگاوات تا پایان امسال

هوشنگ فلاحتیان در بازدید از غرفه سیناپرس در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، با اشاره به عزم کشور برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر اظهار کرد: در طول سال های گذشته شاهد ارتقای کارآیی انواع نیروگاه های انرژی های تجدیدپذیر من جمله نیروگاه های خورشیدی بودیم به نحوی که سلول های فتوولتاییک که الان تولید می شود نسبت به سلول های قبل از کارآیی بیشتری برخوردارند و حتی اطلاع داریم بعضی از کشورها به تکنولوژی ای دست یافتند که کارآیی این سلول ها را در مرز 40 درصد افزایش می دهد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: خوشبختانه در طول سال های گذشته شاهد کاهش قیمت تمام شده سرمایه گذاری در احداث نیروگاه های فتوولتاییک بودیم. به نظر می رسد با توجه به ظرفیت قابل توجهی که در کشور وجود دارد در سال های آینده شاهد حضور پررنگ تر نیروگاه های خورشیدی در سراسر کشور باشیم.

وی تصریح کرد: در طول دولت یازدهم تلاش وزارت نیرو مبتنی بر این بود که ساختار سازمانی توسعه انرژی های تجدیدپذیر را بهینه کند، قراردادهای خرید تضمینی را بازنگری نماید و تعرفه ها را به شکل منطقی درآورد. هم اینک قانون مربوطه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و سازمان انرژی های نوی ایران در سطح معاونت وزیر قرار گرفته و بودجه مشخصی از طریق عوارض هر کیلووات ساعت برقی که از مردم دریافت می شود، به آن اختصاص یافته تا برق انرژی های تجدیدپذیر را به صورت تضمینی خریداری کند.

فلاحتیان در ادامه گفت: در طول چند سال اخیر ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر از 200 مگاوات به 400 مگاوات افزایش یافته است و برنامه ریزی های ما بر آن است که تا پایان سال جاری 300 مگاوات دیگر به این ظرفیت افزوده شود. انشاالله تا پیش از تابستان 97 ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر بین 700 تا 800 مگاوات خواهد بود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: برنامه ششم وزارت نیرو را مکلف کرده تا سالانه 1000 مگاوات ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر را ارتقا دهد که عمدتا با سرمایه گذاری بخش خصوصی خواهد بود. خوشبختانه هم اینک با استقبال خوب سرمایه گذاران داخلی و خارجی مواجهیم و در حال حاضر چندین هزار مگاوات قرارداد بسته شده است.

وی با اشاره به تعهدات ایران در اجلاس کاب 21، خاطرنشان کرد: تعهد ایران در کاب 21 این است که حداقل 4 درصد از آلاینده های زیست محیطی را به صورت اختیاری کاهش دهد و اگر در این زمینه به ما کمک کنند می توانند انتظار بیشتری هم داشته باشند. بی تردید یکی از روش هایی که می توان با آن آلاینده ها را کاهش داد استفاده از انرژی خورشیدی و بادی است که باعث می شود معادل همان مقدار از سوخت فسیلی استفاده نشود.    

 گفتگو: سید احمد طبایی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا