تسریع پیشرفت فناوری نانو در گرو ایجاد اکوسیستم جهانی مجازی

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،پنجمین میزگرد بین‌المللی فناوری نانو با حضور دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد. در این جلسه نقشه راه ایجاد یک اکوسیستم جهانی مجازی فناوری نانو تشریح شد. این گردهمایی بین‌المللی ۲۵ اکتبر (۳ آبان) در شهر سوژو چین و در حاشیه نمایشگاه چاینانو۲۰۱۷ آغاز به کار کرد.

سعید سرکار بر لزوم ایجاد یک اکوسیستم مجازی جهانی فناوری نانو تأکید کرد و افزود: همان‌گونه که ایجاد پلتفرم‌های فیزیکی برای متصل کردن همه بخش‌های مختلف دخیل در پیشرفت فناوری از جمله محققان، دانشمندان و صنایع کشورهای مختلف مهم است، ایجاد یک پلتفرم مجازی نیز می‌تواند موجب افزایش سرعت پیشرفت فناوری و به‌طور خاص فناوری نانو شود.

وی ادامه داد: اکوسیستم فناوری نانو می‌تواند با گسترش تعاملات بین اجزای آن، به‌طور قابل‌توجهی ارتقا یابد. یک اکوسیستم فناوری نانو از تحصیلات در ابتدایی‌ترین سطح آغاز می‌شود و با گذر از مراحل آزمایشگاهی و صنعتی به پله آخر یعنی بازار ختم می‌شود.

به گفته سرکار، در حال حاضر پلتفرم‌های موفقی در سطوح ملی و منطقه‌ای در حال فعالیت هستند که ادغام و به هم پیوستن این پلتفرم‌ها و تشکیل یک پلت فرم به‌هم‌پیوسته و سراسری می‌تواند منجر به افزایش سرعت فرایند پیشرفت در حوزه فناوری نانو شود.

وی از مواردی از قبیل عدم اتصال پرتال‌ها به یکدیگر، وجود نداشتن عوامل انگیزشی برای مشارکت، عدم وجود تعامل بین اعضا و سیستم‌ها، محدودیت در ارائه خدمات و همچنین عدم وجود یک دیدگاه جهانی به‌عنوان مشکلات کنونی سامانه‌های ملی یاد کرد و افزود:‌ برای حل مشکلات کنونی، باید تلاش کنیم تا همه اطلاعات، پلتفرم‌ها و پرتال‌ها را به هم متصل کنیم و یک شبکه به‌هم‌پیوسته را ایجاد کنیم. بدین منظور باید فعالیت‌ها و فعالان حوزه‌های مختلف را به هم متصل کنیم، تعاملات را بهبود بخشیم، سرعت و کیفیت ارائه خدمات را افزایش دهیم و همچنین سعی کنیم تا یک جریان کارآمد از اطلاعات را ایجاد کنیم.

وی گفت: در حال حاضر ایران و چین با راه‌اندازی پایگاه اینترنتی اکوسیستم فناوری نانو چین، همکاری اولیه‌ دوطرفه‌ای را آغاز کرده‌اند. امیدواریم این همکاری از حالت دوطرفه خارج شود و سایر کشورها نیز مشارکت کنند تا بتوان تبادل علم، اطلاعات، فناوری و بازار را هرچه بیشتر تقویت کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا