کد خبر : 69294 جمعه 05 آبان 1396 - 17:27:02
سنجش-سلولهای-بدن-با-یک-ترازوی-کوچک-

نوسانات حیات اندازه گیری شد

سنجش سلولهای بدن با یک ترازوی کوچک

سیناپرس: محققان دانشگاه باسل و کالج دانشگاهی لندن موفق به ساخت ترازوی کوچکی شده اند که می تواند حیات را اندازه گیری کند.

این ترازو می تواند حجم هر سلول را اندازه گیری کرده و بر تغییرات وزنی آن در طول زمان با وضوج میلی ثانیه ای و چندین تریلیونیوم یک گرم نظارت کند..

این امر بدان معنی است که وزن سلول در لحظه مرگ آن قابل سنجش است که می تواند حجم حیات را نشان دهد.

گوتهولد فلاشنر، از مخترعان این ترازو گفت: سلولها که معمولا حدود دو تا سه نانوگرم هستند، تحت شرایط کنترل شده در یک مخزن کاشت سلول اندازه گیری می شوند. بازوی اندازه گیری که یک پایه نازک و شفاف سیلیکونی با پوشش کلاژن یا فیبرنکتین است، به سمت کف مخزن کشت پایین آمده و سلول را برای اندازه گیری بلند می کند.

یک لیزر آبی روی یک پایه میکروسکوپی به آرامی سلول را به نوسان درآورده و لیزر مادون قرمز دیگر به سنجش این نوسانات می پردازد.

این سیستم به محققان اجازه داده تا نوسانات وزن سلول زنده را بطور ثانیه ای مشاهده کنند. این نوسانات در زمان مرگ سلول متوقف می شوند. به معنای واقعی کلمه، دانشمندان می توانند وزن حیات را در زمان زنده بودن سلول و مرگ آن بسنجند.

به گفته محققان، آن ها توانسته اند وزن نوسانات سلول زنده را بطور مستمر با تفاوت یک تا چهار درصد بدست بیاورند.

جزئیات این ابداع در نشریه نیچر منتشر شده است.

مترجم: سمانه سالاری