به سوی شهرهای سبز

با امضای بيانيه «خيابان‌های بدون سوخت فسيلی»- C40 Fossil-Fuel-Free-Streets، رهبران شهرهای پيشگام قول دادند كه از سال ٢٠٢٥ تنها اتوبوس‌های بدون انتشار كربن فراهم كنند و انتشار گازهای گلخانه‌ای را در بخش‌های عمده شهرهای خود تا سال ٢٠٣٠ به صفر برسانند. سياست‌ها برای رسيدن به اين هدف به گونه‌ای طراحي شده‌اند تا با آلودگي هوا مبارزه و كيفيت زندگی برای همه شهروندان بهتر شود و از اين طريق نيز خطر تغييرات اقليم جهانی كاهش پيدا كند.

امضاء‌كنندگان بيانيه «تجسم از آينده‌ای را دارند كه پياده‌روی، دوچرخه‌سواری و استفاده از وسايل نقليه عمومی راهی است برای تردد اكثريت شهروندان» از اين‌رو شهرهای نامبرده متعهد شده‌اند كه:

– درصد پياده‌روی، دوچرخه‌سواری و استفاده از وسايل نقليه عمومی را افزايش دهند.

– شمار خودروهای آلاينده در خيابان‌های شهر را كاهش دهند.

– به عنوان سرمشق برای ناوگان‌های شهری، وسايل تردد بدون استفاده از سوخت فسيلی فراهم كنند.

-با تأمين‌كنندگان، گردانندگان و شركت‌های ناوگان‌های حمل‌ونقل برای رسيدن هر چه سريع‌تر به هدف «انتشار صفر»- zero emission– و كاهش رفت و آمد خودروها در شهر، همكاری كنند.

خانم «آن ايدالگو»، شهردار پاريس می گويد: «آلودگی هوای ناشی از خودروهاي بنزينی و موتورهای ديزل در سراسر دنيا ميليون‌ها نفر را به كشتن می دهد. اين انتشار مهلک، همچنين به تغييرات اقليم دامن مي‌زند. در پاريس، ما دست به اقدامات شجاعانه برای اولويت دادن به عابران پياده و دوچرخه‌سواران در خيابان‌ها زده‌ايم. از طريق همكاری با شهروندان، صاحبان واحدهای اقتصادي و شهرداران اين شهرهای برجسته ما خيابان‌های سبز و سالم برای لذت بردن نسل‌های آينده ايجاد خواهيم كرد.»

شهرهای نامبرده هر دو سال یک‌بار گزارشي درمورد پيشرفت‌هاي خود در جهت رسيدن به بيانيه اعلام‌شده ارائه خواهند داد.

این تصمیم‌گیری و پیوستن به منشوری برای سالم‌تر و سبزتر کردن شهرها در ادامه روندی است که در سال‌های گذشته شکل گرفته است. بسیاری از شهرهای جهان تصمیم گرفته‌اند که تا یکی دو دهه آینده، به‌طور کامل تردد خودروهای بنزینی و فسیلی را ممنوع کنند و فقط به خودروهای الکتریکی اجازه تردد بدهند. بسیاری از شهرها محدوده‌های مرکزی شهر را محدوده‌های بدون ماشین در نظر گرفته‌اند و به ماشین‌ها اجازه عبور از این مناطق شهری را نمی‌دهند. خیلی از شهرهای پیشرو و مهم دنیا برنامه دارند تا سوزاندن تمام سوخت‌های فسیلی را در ساختار شهر ممنوع کنند و …

تمام این‌ها، برنامه‌هایی است که برای جلوگیری از آلوده شدن هوای شهرها در نظر گرفته شده است و به سبزتر شدن شهرها کمک می‌کند. انتقادی که به این مسئله وارد است، این است که اگر انرژی مورد نیاز باز هم از سوخت فسیلی، اما در جایی دیگر خارج از شهر تولید شود، در واقع فقط منشأ آلودگی جابه‌جا شده و آلودگی از بین نرفته است.

بنابراین لازم است که در کنار این‌گونه اقدامات و تصمیم‌گیری‌ها، تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر نیز شتاب بیشتری بگیرد. تنها از این طریق است که می‌توان مطمئن بود از تأثیرات مرگباری که مصرف انرژی فسیلی بر محیط‌زیست و زمین داشته، کاسته خواهد شد.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا