تهران میزبان 1.79 میلیون گردشگر خارجی

نگاهی به منطقه خاورمیانه و قاره آفریقا نیز در این گزارش حاکی از آن است که تهران پس از شهرهای دبی، ژوهانسبورگ، ریاض و ابوظبی در رده پنجم ورود گردشگران خارجی در سال ۲۰۱۶ در این منطقه قرار داشته 1.64 میلیون نفر در این سال به آن وارد شده‌اند و براساس گزارش مسترکارت، نیم میلیارد دلار از محل هزینه‌کرد آنان در تهران به دست آمده است. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۷ این میزان با رشد ۹ درصدی روبه‌رو باشد و به این ترتیب به حدود 1.79 میلیون نفر خواهد رسید.

پیش‌بینی می‌شود در میان شهرهای خاورمیانه، تهران بیشترین رشد را از نظر ورود گردشگران خارجی در سال ۲۰۱۷ داشته باشد. این در حالی است که مروری بر آمار مربوط به سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ نشان می‌دهد ابوظبی بیشترین رشد متوسط سال را در ورود گردشگران خارجی به این شهر داشته است. پس از ابوظبی که رشد 18.9 رصدی در این خصوص داشته، شهرهای ریاض با رشد 15.9 درصد و تهران با 14.2 درصد در رتبه‌های دوم و سوم منطقه خاورمیانه و قاره آفریقا قرار گرفته‌اند.

بیشترین مسافران خارجی به تهران را از سال ۲۰۱۲ به این سو، اتباع عراقی تشکیل می‌دهند. در سال ۲۰۱۲ حدود ۳۰۵ هزار عراقی اقامت شبانه در تهران داشتند که این میزان در سال ۲۰۱۶ به ۴۸۷ هزار نفر رسیده است. پس از عراق، آذربایجانی‌ها بیشترین مسافران واردشده به تهران بوده‌اند.

افغانستان، در سال ۲۰۱۶ با اعزام ۱۵۶ هزار گردشگر با اقامت شبانه به تهران در رده سوم مبادی برتر تهران جای داشته است و پس از آن نیز ترکیه و ترکمنستان قرار دارند. در سال ۲۰۱۶، حدود ۱۴۳ هزار نفر از اتباع ترکیه و ۷۵ هزار نفر از اتباع ترکمنستان به تهران سفر کرده و اقامت شبانه در این شهر داشته‌اند. نکته جالب این‌جا است که ترکیه تا سال ۲۰۱۳ رتبه سوم را در این زمینه در اختیار داشت اما رشد اندک تعداد این گردشگران در مقابل گردشگران سایر کشورها، موجب سقوط آنان به رتبه چهارم شده است.

در بخش دیگری از این گزارش، مبادی برتر گردشگری چند شهر ازجمله استانبول نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند که در مورد استانبول، ایران با فرستادن ۷۴۱ هزار گردشگر در سال ۲۰۱۶ به این شهر، پس از آلمان در رده دوم مبادی مهم آن قرار داشته است. در واقع، 8.8 درصد از کل گردشگران استانبول را ایرانیان تشکیل می‌دهند و بین سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۰۹ ورود این گردشگران به آن به‌طور متوسط سالانه 18.3 رصد رشد کرده است. جالب این‌جا است که ایرانیان واردشده به استانبول در سال ۲۰۰۹ حدود ۲۲۹ هزار نفر بودند که در سال ۲۰۱۲ به ۳۹۵ هزار نفر رسید و سپس با رشدی چشمگیر در طول تنها چهار سال تقریباً دو برابر شد.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا