تولید قرنیه های مصنوعی چشم با تحقیقات علمی جدید

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،در این مطالعه محققان نشان داده اند که سلول های قرنیه جداسازی شده از اهدا کننده های انسانی و رشد یافته روی سطح انحنا دار، خودشان را به صورت سازمان شبکه مانند منظمی سازماندهی می کنند.

سلول های کشت یافته بدین طریق، راستای دقیقی بدست می آورند که بر قدرت و شفافیت آن ها می افزایند. این تکنیک جدید می تواند انقلابی در تولید بافت های مصنوعی رشد یافته در آزمایشگاه ایجاد کند.

این سلول ها مقادیر زیادی از کلاژن های همراستا را تولید می کنند که ماده اصلی ساخت قرنیه انسانی هستند. تست های آزمایشگاهی نشان داده است که این سلول های سازمان یافته و رشته های همراستای کلاژنی می توانند به متمرکز شدن نور کمک کند و قرنیه نیز شفاف تر شده است. چنین دستاوردی تا پیش از این هرگز بدست نیامده بود.

در حال حاضر پیوند قرنیه شامل جراحی برای برداشتن تمام یا بخشی از قرنیه آسیب دیده  و جایگزین کردن آن با بافت اهدایی سالم است. این امر می تواند منجر به بهبود بینایی، تسکین درد و کاهش آلودگی های شدید و آسیب دیدگی ها شود. یکی از شایع ترین دلایل پیوند قرنیه، مشکلی به نام کراتوکونوس است که منجر به تغییر شکل قرنیه می شود.