داروئی برای کاهش عوارض شیمی درمانی

پژوهشگران در مطالعات اخیر خود ترکیبی را به طور موفقیت آمیز آزمایش کرده اند که قادر به پیشگیری از ایجاد آسیب در سیستم عصبی بیمارانی است که به دلیل ابتلا به سرطان، تحت شیمی درمانی قرار می گیرند. اختلالات عصبی ناشی از شیمی درمانی را می توان یکی از رایج ترین تاثیرات جانبی این روش درمانی در بیماران سرطانی محسوب کرد.

بین 30 تا 40 درصد از بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، اختلالات عصبی پیچیده ای را تجربه کرده که از مهمترین نشانه های آن می توان به تجربه احساس خارش، شنیدن صداهای وزوز، بی حسی، ضعف و دردهای ناشی از آسیب دیدگی اعصاب اشاره کرد. این نشانه ها بیشتر در دست و پای بیماران دیده می شود.

بر اساس آمارهای موجود؛ تخمین زده می شود که بین 30 تا 40 درصد از بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، اختلالات عصبی پیچیده ای را تجربه کرده که از مهمترین نشانه های آن می توان به تجربه احساس خارش، شنیدن صداهای وزوز، بی حسی، ضعف و دردهای ناشی از آسیب دیدگی اعصاب اشاره کرد. این نشانه ها بیشتر در دست و پای بیماران دیده می شود.

این مشکلات به طور معمول تاثیرات منفی متعددی در کیفیت و نوع زندگی بیماران داشته و می تواند منجر به کاهش دوز شیمی درمانی شده که این موضوع به نوبه خود خطر مرگ وی را افزایش می دهد.

به گفته پژوهشگران دانشگاه و بیمارستان بلویتگه (Bellvitge University Hospital)  در کشور اسپانیا، مولکول جدیدی کشف شده است که این تاثیرات جانبی را محدود کرده و از بین می برد. بر اساس  یافته ها و جزئیات مطالعات بالینی این ترکیب، مشخص شد، اختلالات و مشکلات عصبی ناشی از درمان در بیمارانی که از  ماده فوق در دوران شیمی درمانی استفاده کرده اند، به میزان قابل توجهی کاهش یافته و سیستم اعصاب این افراد در شرایط بهتری به سر می برد.

یوردی برونا (Jordi Bruna) سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با تاثیرات داروئی ماده فوق اعلام کرد: « فاز دوم آزمایش های بالینی با انتخاب تصادفی برخی بیماران برای استفاده از این دارو بوده و به برخی از بیماران نیز دارونما داده شد. این مساله برای پژوهشگران فرصتی ایده آل را فراهم کرد تا جنبه ها و جزئیات علمی تاثیر داروی فوق را در روند درد و پاتوفیزیولوژی آن ها را بررسی کرده و به طور دقیقی به ترسیم نتایج و تاثیرات بالقوه این دارو برای کاهش عوارض شیمی درمانی بر سیستم اعصاب بپردازند.»

به گفته این پژوهشگر، داروی فوق به زودی قابلیت عرضه شدن به بازارهای جهانی را داشته و می تواند به عنوان نخستین داروی محدود کننده عوارض عصبی شیمی درمانی شناخته شود.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی درمان بیماری های عصبی (Neurotherapeutics) منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا