سه روش برای کنترل رویا

رویاهای شفاف به تجربه هایی گفته می شود که شخص با آگاهی از اینکه در حال خواب دیدن است، می تواند آن را کنترل کند.

اگرچه روشهای زیادی برای تجربه رویاهای شفاف وجود دارد اما مطالعات پیشین، موفقیت کمی را در مورد این روشها گزارش کرده بودند که به محققان اجازه نمی داد مزایا و کاربردهای احتمالی این تجربیات را بررسی کنند.

تحقیق حاضر به رهبری دکتر دنهولم اسپی از دانشکده روانشناسی دانشگاه آدلاید به بررسی این مساله پرداخته و روشهای موثرتری برای القای خواب های شفاف ایجاد کرده است.

نتایج این تحقیق  که در نشریه Dreaming منتشر شده، تایید کرده که افراد می توانند احتمال تجربه خواب های روشن را افزایش دهند.

این مطالعه شامل سه گروه داوطلب بود که به بررسی تاثیر روش مختلف القای رویای روشن می پرداخت:

1- آزمایش واقعیت: این روش شامل چند مرتبه بررسی محیط شخص در روز است تا از رویا ندیدن وی اطمینان حاصل کند.

2- بیدار شدن دراواسط خواب: شامل بیدار شدن در هر پنج ساعت، بیدار ماندن برای یک دوره کوتاه و مجددا به خواب رفتن است تا فرد وارد مرحله خواب با حرکات سریع چشم (REM) شود که معمولا رویاها در این مرحله رخ می دهند.

3- القای حفظی رویای روشن (MILD): در این شیوه، شخص پس از پنج ساعت از خواب بیدار شده و پس از تکرار جمله "دفعه بعد که رویاد دیدم، به یاد می آورم که رویا می بینم"، مجددا به خواب می رود. در این روش باید شخص خود را در حال تجربه رویای روشن تصور کند.
47 داوطلب این تحقیق که هر سه روش را بطور ترکیبی انجام داده بودند، طی یک هفته به نرخ موفقیت 17 درصدی در تجربه رویای شفاف دست یافتند. این میزان بسیار بالاتر از زمانی بود که بدون اجرای این روشها برای مشاهده این شکل از رویا تلاش کرده بودند. افرادی که طی پنج دقیقه پس از تکمیل روش MILD به خواب رفته بودند، موفقیت بیشتری در تجربه رویای شفاف داشتند.

دکتر اسپی گفت: شیوه MILD بر روی حافظه آینده نگر کار می کند که شامل توانایی انسان برای یادآوری کارهایی است که در آینده قرار است انجام دهد. با تکرار جمله ای که حالت رویا دیدن شما را به یاد می آورد، مفهومی را در ذهن شما ایجاد می شود که در واقع به یاد می آورد فرد در حال رویا دیدن است و این امر به رویای شفاف منجر می شود.

وی خاطرنشان که افراد دارای تجربه موفق با این روش در روز بعد دچار کم خوابی نشدند؛ به این معنی که رویای شفاف هیچ تاثیر منفی بر کیفیت خواب ندارد.

این نتایج به دانشمندان در پیشروی به سوی ایجاد روشهای موثرتر القای رویای شفاف و بررسی مزایای احتمالی این تجربه مانند درمان کابوس و ارتقای مهارت ها و توانایی های فیزیکی از طریق تمرین در محیط رویا کمک خواهد کرد.

 

مترجم: سمانه سالاری

منبع: Big Think

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا