عالم واقعا نباید وجود داشته باشد

یک توضیح مسأله این است که برخی تفاوت های مهم بین ماده و پاد ماده (ضد ماده) از این فاجعه پیشگیری کرده است؛ اما مطالعه اخیر در مرکز سرن (CERN) نشان می دهد، جدا از بارهای متفاوت ماده و پاد ماده (ضد ماده)، آنها کاملا یکسان به نظر می رسند.

کریستین سمورا (Christian Smorra) یکی از محققان این مطالعه تأکید کرد: همه مشاهدات ما، تقارن کامل بین ماده و پاد ماده (ضد ماده) را نشان می دهد و به همین دلیل، عالم (universe) واقعا نباید وجود داشته باشد. باید عدم تقارنی در جایی وجود داشته باشد، اما واقعا متوجه نمی شویم که تفاوت در کجاست. منبع شکستن تقارن چیست؟

انفجار بزرگ (Big Bang)، مقادیر مساوی ماده و پاد ماده (ضد ماده) را تولید کرد – هر دو ماده ای که تقریبا تمام ماده قابل مشاهده در جهان را می سازند.

ماده با پاد ماده (ضد ماده) برخورد کرده و طی فرآیند نابودی (ماده و ضد ماده)، یک انفجار انرژی آزاد می شود؛ این بدان معناست که باید چیزی وجود داشته باشد که از وقوع این مسأله در زمان شکل گیری عالم جلوگیری کرده باشد و دانشمندان از آن بی خبر هستند.

خواص مغناطیسی ضد پروتون (antiproton)، یکی از آخرین امیدها برای یافتن عدم تعادل بین دو نوع ماده بود؛ اما پس از اندازه گیری های دقیق، دانشمندان اعلام کردند که هیچ اختلافی بین این دو وجود ندارد.

دانشمندان از تله پنینگ (penning traps) ذرات باردار برای نگه داشتن ضد پروتون ها در دمای فوق العاده پایین، پیچیدن در میدان های مغناطیسی و الکتریکی، آماده شدن برای اندازه گیری استفاده کردند. در این مسیر، دانشمندان موفق به شکستن رکورد ذخیره سازی پاد ماده (ضد ماده) به مدت 405 روز شدند.

قدرت میدان مغناطیسی تا 9 رقم اندازه گیری شد که 350 برابر دقیق تر از محاسبات قبلی بود؛ اما همچنان هیچ تفاوتی بین پروتون ها و ضد پروتون ها (یا ماده و ضد ماده) کشف نشد.

اما قطعا باید دلیلی برای این مسأله وجود داشته باشد. دانشمندان سرن، آزمایش های دیگری را برای بررسی ویژگی های مغناطیسی ضد پروتون ها با جزئیات دقیق تر، و اینکه آیا گرانش می تواند (عامل) تفاوت میان ماده و پاد ماده (ضد ماده) باشد، برنامه ریزی کرده اند.

ارتقا آزمایش ها با استفاده از نوآوری های فنی جدید، در کنار ارتقا عملکرد سرن که سال 2021 پایان می یابد، می تواند به دانشمندان برای یافتن پاسخ به این سوال، کمک کند.  

نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا