توسعه آزمایش مبتنی بر گوشی هوشمند برای شناسایی پاتوژن‌های عفونی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،این سیستم نتایج را در حدود نیم ساعت بعد ارائه می‌کند که از نظر دقت و اعتبار با تجهیزات آزمایشگاهی برابری می‌کند.

به گفته محققان این پژوهش از این فناوری می‌توان در زمینه‌های مراقبتی استفاده کرد.این فناوری بر پایه یک تراشه میکروفلوئیدیک بوده که حاوی واکنش‌گرهای ناب "تقویت ایزوترمال متصل به حلقه" (LAMP) است.

هر یک از کانال‌های موازی این تراشه با واکنش‌گرهایی طراحی شده که با توالی‌های مختلف اسید نوکلئیک واکنش نشان می‌دهند.این واکنش‌گرها هنگامی که با اسید نوکلئیک ترکیب می‌شوند، شفاف شده و با فرکانس خاصی از نور روشن می‌شوند.

تشخیص این شفافیت با چشم غیرمسلح دشوار است، بنابراین تراشه و یک گوشی هوشمند در داخل یک جعبه چاپی سه‌بعدی قرار داده می‌شوند و دوربین و ال‌.ای‌.دی تلفن با کانال‌های میکروفلوئیدیک تراشه همگام‌سازی می‌شوند.

از ال‌.ای‌.دی برای تحریک ترکیبات فلورسنت استفاده می‌شود، در حالی که دوربین سیگنال بصری را ثبت می‌کند.سپس یک اپلیکیشن ساده برای تشخیص کانال‌های فلورسنت استفاده می‌شود که نشان می‌دهد کدام پاتوژن در نمونه وجود دارد.

این سیستم تنها به یک قطره از مایعات بدن که حاوی پاتوژن هستند، نیاز داشته و نتایج را در حدود 30 دقیقه بعد ارائه می‌کند.

داده‌ها از طریق اپلیکیشن گوشی‌های هوشمند می‌توانند به یک پایگاه داده آنلاین ارسال شوند و در آنجا با جمع‌آوری نتایج آزمایش بسیاری از افراد، دامنه و گسترش یک بیماری می‌تواند به سرعت برای عموم منتشر شود.