از دیابت نوع 3 چه می دانید؟

در دیابت نوع 1، سیستم ایمنی بدن اقدام به نابود کردن سلول های تولیدکننده انسولین می کند. این دیابت معمولا از دوران کودکی و اوایل نوجوانی آغاز شده و نیاز به درمان انسولین دارد.

دیابت نوع 2 نیز زمانی اتفاق می افتد که لوزالمعده قادر به تأمین نیاز بدن به انسولین نباشد. این نوع دیابت با اضافه وزن و چاقی در ارتباط بوده و معمولا از سنین میانسالی آغاز می شود.

اما دیابت نوع 3 (3c diabetes) بدلیل آسیب لوزالمعده ناشی از التهاب لوزالمعده (پانکراتیت)، تومورهای لوزالمعده یا جراحی لوزالمعده ایجاد می شود. این نوع آسیب به لوزالمعده نه تنها توانایی این عضو برای تولید انسولین را تضعیف می کند، بلکه روند تولید پروتیئن های مورد نیاز برای هضم غذا را نیز مختل می کند.

(تصویر: Shutterstock)

نتایج جدیدترین مطالعه نشان می دهد، بیشترین موارد دیابت 3c به اشتباه، دیابت نوع 2 تشخیص داده می شود. تنها در 3 درصد از جمعیت مورد بررسی در این مطالعه – از 2 میلیون نمونه مورد بررسی قرار گرفته –  ابتلا به دیابت نوع 3c بدرستی تشخیص داده شد.

مطالعات محدود در مراکز تخصصی نشان می دهد، اغلب افراد  مبتلا به دیابت نوع 3c به انسولین نیاز داشته و برخلاف سایرین انواع دیابت، می توانند از مزایای آنزیم های هضم غذا استفاده کنند؛ این آنزیم ها به صورت قرص با وعده غذایی مصرف می شود؛ اما این نگرانی در بین متخصصان ایجاد شده است که دیابت 3c احتمالا بسیار شایع تر از چیزی است که پیش از این تصور می شد و احتمالا موارد بسیاری از این بیماری تاکنون بدرستی تشخیص داده نشده اند.

دیابت 3c بدلیل آسیب لوزالمعده ناشی از التهاب لوزالمعده (پانکراتیت)، تومورهای لوزالمعده یا جراحی لوزالمعده ایجاد می شود

به همین علت، اولین مطالعه جمعیتی بزرگ با هدف میزان شیوع دیابت 3c در انگلیس انجام شد. در این مطالعه، سوابق سلامت 2 میلیون شهروند این کشور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و درعین حال، نحوه کنترل قند خون افراد مبتلا به این نوع دیابت، بررسی شد.

از اطلاعات پایگاه داده نظارت و تحقیقات کالج سلطنتی (RCGP RSC) که معمولا برای نظارت بر آنفلوآنزا به کار برده می شود، استفاده شد.

نتایج بدست آمده نشان داد که در جمعیت بزرگسالان، دیابت 3c بیش از دیابت نوع 1 شیوع داشت؛ 1 درصد از موارد جدید ابتلا به دیابت در بزرگسالان را دیابت نوع 1 و 1.6 درصد را دیابت 3c تشکیل می دهد.

کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 3، دو برابر ضعیف تر از مبتلایان به دیابت نوع 2 گزارش شد. میزان نیاز به انسولین در مبتلایان به دیابت 3c بسته به نوع بیماری لوزالمعده، حدود 5 تا 10 برابر بیش از دیگران بود. همچنین دیابت 3c می تواند مدت ها بعد از آسیب لوزالمعده آغاز شود که این مدت در برخی موارد تا یک دهه به طول می انجامد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا