ارائه قابلیت‌های حوزه تجدیدپذیر

به گزارش سیناپرس و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سید مسلم موسوی مدیر عامل انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران درباره برگزاری دومین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: «نخستین دوره کارگاه Project Navigator توسط آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر در حاشیه این کنفرانس 11 آبان‌ماه برگزار می‌شود که در آن مباحثی مربوط به اصول احداث نیروگاه‌های خورشیدی آموزش داده می‌شود. برگزاری این کارگاه در راستای توانمندسازی فعالان این حوزه است.

موسوی ادامه داد: «همچنین کارگاه تخصصی دیگری توسط مؤسسه بین‌المللی «دی‌ان‌وی‌جی‌ال» برگزار می‌شود که در این کارگاه نیز مباحث پیشرفته در حوزه انرژی خورشیدی مورد بررسی قرار می‌گیرد. بازرسی و تأیید مقدار، وزن و کیفیت کالاهای گوناگون، همچنین تست و کنترل کیفیت محصولات و عملکرد آن‌ها در برابر استانداردهای مختلف بهداشتی، ایمنی و نظارتی از خدمات اصلی شرکت «دی‌ان‌وی‌جی‌ال» است. دی‌ان‌وی‌جی‌ال شرکتی چندملیتی است که دفتر مرکزی آن در شهر اسلو، نروژ قرار دارد. این شرکت ارائه‌کننده انواع خدمات بازرسی، کنترل کیفیت و صدور انواع گواهینامه است.

او در توضیحاتی بیشتر درباره کارگاهی که توسط مؤسسه بین‌المللی دی‌ان‌وی‌جی‌ال  برگزار می‌شود گفت: «این کارگاه که 8 آبان‌ماه در حاشیه این کنفرانس برگزار می‌شود، مباحثی همچون ارزیابی ریسک نیروگاه‌های خورشیدی، تست کنترل کیفیت، مشکلات رایج در مسائل فنی نیروگاه‌های خورشیدی، چگونگی مدیریت قرارداهای نیروگاه‌های خورشدی، تنظیم قرارداد تدارکات و موضوعات دیگر توسط اساتید بین‌المللی این شرکت مطرح خواهد شد و در پایان به شرکت‌کنندگان گواهی‌نامه معتبر اهدا می‌شود.

موسوی همچنین بیان کرد: «برای نخستین بار موضوع بازیافت تلفات حرارتی کارخانجات صنعتی به عنوان پنلی در این رویداد مطرح می‌شود. از آن‌جا که کارخانجاتی همچون تولید سیمان، سرامیک و شیشه تلفات حرارتی زیادی دارند و با بازیافت این تلفات می‌توانند برقی تولید کنند که به عنوان برق پاک محسوب می‌شود و دولت این برق را از آن‌ها خریداری می‌کند، بنابراین با این پنل قصد ترویج بحث این نیروگاه‌ها در کشور را داشتیم.»

بر اساس آمارهای وزارت نیرو، ظرفیت کنونی نصب‌شده نیروگاهی کشور در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر فقط یک درصد سبد انرژی کشور است و پیش‌بینی می‌شود در افق سال 1400 ظرفیت تولید انرژی نیروگاه‌های تجدیدپذیر به پنج هزار مگاوات برسد.

اما اخیراً قراردادهای خوبی در زمینه ساخت نیروگاه‌های خورشیدی بسته شده است.

با این حال سیاست‌های توسعه در این بخش مناسب نبوده و با وجود پتانسیل‌های زیاد، آهنگ رشد توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور کند است.

امسال در دومین دوره از این رویداد شاهد برگزاری نمایشگاهی هستیم که شرکت‌های داخلی و خارجی در آن دستاوردهای خود در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را به نمایش می‌گذارند. دومین کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر ایران توسط انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر و با حمایت ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی با هدف ارائه توانمندی ایران در حوزه تجدید‌پذیر 9 و 10 آبان‌ماه سال جاری در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار می‌شود.

 

گزارش: غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا