درمان پارکینسون با کمک ریزحبابهای مهندسی شده بدن

به گزارش مهر، در بدن انسان آنزیم طبیعی به نام catalase وجود دارد که می تواند در درمان اختلالات عصبی نظیر پارکینسون نقش مهمی ایفا کنند. این آنتی اکسیدانها درصورتیکه با داروهای خاصی ترکیب شوند قابلیت شگفت انگیزی در نابودی تورم کشنده نورونها خواهند داشت. اما یک مشکل اساسی وجود دارد. آنها بزرگ هستند، آنقدر بزرگ که انتقال آنها از طریق جریان خون به مغز عملا غیرممکن است.

اما اکنون دانشمندان متوجه شده اند که بارگیری آنها بر روی نوعی ریز ریزحبابهای موجود در بدن امکان انتقالشان به مغز و افزایش سیستم دفاعی آن در برابر تورم منجر به پارکینسون را افزایش می دهد.

این نوآوری پزشکی توسط گروهی از دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی ارایه شده است.

آنها ماده ای موسوم به exosome را از سلولهای ایمنی بدن استخراج کرده اند. این ریزحبابهای میکروسکوپی که در شکل گیری بیماری هایی نظیر ایدز و سرطان نقش دارند. درحقیقت در فرآیند شکل گیری این بیماریها، exosomeها به نوعی دزدیده می شوند تا گسترش این بیماریها در سراسر بدن با سرعت بیشتری روی دهد.

اما حالا دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی موفق شده اند که آنها را با catalaseها بارگیری کنند تا با رساندن این پروتئین به مغز، مولکولهای تخریب کننده مغز و عامل شکل گیری بیمارهایی نظیر پارکینسون را نابود کنند.

آنها امیدوارند که به زودی بتوانند از این روش جدید برای ارایه درمانهای متناسب با هر شخص استفاده کنند.