آلودگی به تهران بازگشت

با شروع فصل سرما و آغاز بروز پدیده وارونگی، شاهد روزهای بیشتری با هوای آلوده در تهران و شهرهای بزرگ کشور خواهیم بود.

وارونگی دما یا وارونگی گرمایی به پدیده‌ای گفته می‌شود که در آن برخلاف حالت طبیعی با افزایش ارتفاع، دما نیز زیاد می‌شود و در این شرایط درجه حرارت پائین جو کمتر از طبقه فوقانی می‌باشد. در شهرهای بزرگ وارونگی دما معمولاً باعث آلودگی هوا می‌شود.

عواملی که موجب می‌شوند هنگام شب تشعشع (از زمین) شدید شده و سطح زمین به سرعت حرارت خود را از دست دهد و خیلی زود سرد شود و وارونگی دما پدید آید، عبارتند از:

  1. وجود هوای سرد و خشک که باعث جذب تشعشع جزئی حرارت زمین می‌شود
  2. آسمان صاف و بدون ابر که عمل تشعشع را سرعت می‌بخشد
  3. هوای آرام و بدون باد که باعث عدم تداخل هوای سرد و گرم شود

البته پدیده وارونگی باعث می‌شود که میزان آلودگی ایجادشده در شهرهای بزرگ بیشتر به چشم بیاید. به این معنی که در روزهای گرم سال نیز با آلودگی هوا مواجه هستیم، اما در فصول سرد بیشتر متوجه آن می‌شویم. البته یک تفاوت بین این دو فصل از نظر میزان تولید آلودگی وجود دارد و آن این است که در فصل‌های گرم، مردم معمولاً انرژی فسیلی مستقیم کمتری در شهرها مصرف می‌کنند و با استفاده بیشتر از انرژی الکتریکی برای خنک کردن محیط، منشأ عمده آلودگی به جای دیگری منتقل می‌شود؛ اما در فصول سرد سال با مصرف مستقیم گاز در سیستم‌های گرمایشی بر آلودگی‌های دیگر شهری می‌افزایند. درنتیجه میزان آلاینده‌ها افزایش پیدا می‌کند، وارونگی نیز فضای موجود برای انتشار آن‌ها را کوتاه می‌کند و آلودگی هوا بیشتر از فصول گرم به چشم می‌آید و دیده می‌شود.

آلودگی هوا معضلی است که برای حل آن باید تصمیمات اساسی در حوزه مصرف انرژی، حمل و نقل عمومی و … در شهرهای بزرگ گرفته شود.

شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران گزارش کرده است که از ابتدای سال جاری 10 روز هوای پاک، 188 روز هوای سالم و 21 روز هوای ناسالم برای افراد حساس در پایتخت وجود داشته است.

همچنین طبق آماری که در طول ۵ سال از ایستگاه مهرآباد تهران گرفته شده است، میانگین مدت زمان وارونگی دما در سال ۲۳۹ روز بوده است که در بهار، ۵۷ روز، در تابستان ۶۱/۲ روز، در پاییز ۵۸ روز و در زمستان ۶۱/۲ روز بوده است. هوای شهر مشهد بیش از ۲۷۰ روز در سال در حالت وارونگی قرار دارد.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا