ساخت دستگاه تولید پودرهای میکرونیزه

پرویز احمدی اول عضو هیئت علمی سازمان جهاد دانشگاهی تهران و مسئول این طرح گفت: در یکی از واحدهای تولیدی جهاد دانشگاهی تولید ماده‌ای برای پتروشیمی انجام می‌شود که به جز فرآیند سنتز آن، چیزی در حدود یک هفته تولید نهایی زمان می‌برد که با توجه به زمان و هزینه نیروی انسانی و مواد مورد استفاده به این فکر افتادیم که زمان این فرآیند را کاهش دهیم. در سال 93 تست‌های اولیه در آزمایشگاه و پس از آن ساخت و ساز نمونه‌های نیمه‌صنعتی و صنعتی در مرکز تحقیقات به صورت پایلوت انجام شد که در نهایت منجر به ساخت این دستگاه با پتانسیل مناسب برای اجرا و به کارگیری در صنایع مختلف پیشرفته از جمله دارویی، غذایی و نفت و گاز شد.

وی افزود: بودجه این طرح که با حمایت دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی تامین شده است، حدود 80 میلیون تومان برای ساخت دستگاه و مدت زمان 8 ماه برای عملیاتی کردن آن در نظر گرفته شد. عضو هیئت علمی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با اشاره به تست‌های انجام شده در 4 ماه اخیر و دستیابی به نتایج پیش‌بینی شده، تصریح کرد: تعهد ما برای سایز ذرات 30 تا 50 میکرون بود که در حال حاضر دستگاه قادر به تولید ذرات در ابعاد 5 تا 20 میکرون است و همچنین این دستگاه ذرات با ابعاد حدود 200 نانومتر را نیز تولید می‌کند.

احمدی در ارتباط با کاربردهای مختلف این دستگاه گفت: پودرسازی مواد معدنی به راحتی صورت می‌گیرد، اما خرد شدن و پودر شدن مواد آلی با چالش‌های زیادی همراه است. برای مثال در صنایع غذایی برخی از مواد اولیه باید به صورت پودر ایجاد شوند تا فرآیند اختلاط به خوبی صورت گیرد. همچنین در صنایع دارویی اختلاط برای همگن‌سازی و یکنواخت بودن قرص حائز اهمیت است.

از دیگرکاربردهای این دستگاه می‌توان به پودر کردن استئارات‌های مورد استفاده در در و پنجره‌های پی‌وی‌سی، تولید پودر رنگ با اندازه مش مناسب اشاره کرد.

احمدی در پایان افزود: مطالعات به منظور اصلاحات تکمیلی از جمله ایجاد تکنیک جداسازی برای جداسازی ذرات با ابعاد مختلف و پودر کردن مواد فلزی بر روی دستگاه در حال انجام است. بر اساس این گزارش، این طرح با حضور مسئولین جهاد دانشگاهی، بطور رسمی رونمایی خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا