اردکانیان دانش و تجربه لازم برای تصدی وزارت نیرو را دارد

به گزارش سیناپرس، «احمدعلی کیخا» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شخصیت اردکانیان از دو وجه قابل بررسی است؛ نخست ویژگی های علمی و تجربی که وی متخصص مدیریت منابع آب و دارای تجربه هایی گسترده در این حوزه است.

وی ادامه داد: از نظر ویژگی های فردی نیز، اردکانیان با صاحبنظران تعامل دارد و اهل مشورت است؛ بنابراین، وی شرایط مناسبی را برای پذیرش مسئولیت در وزارت نیرو را دارد.
نماینده مردم زابل گفت: در شرایطی بسر می بریم که نیازمندیم یک نیروی با اطلاعات لازم و فنی و دارای تجربه کافی، در مسند مدیریت آب کشور قرار گیرد و کمک کند کشور از این شرایط خارج شود؛ تصور من این است که اردکانیان از این شرایط برخوردار است.
وی در پاسخ به این سوال که فضای عمومی مجلس در مورد وزیر پیشنهادی نیرو چیست؟ گفت: بر اساس ارزیابی روزهای اخیر، اردکانیان با اقبال نمایندگان مجلس روبرو است.
کیخا اضافه کرد: از آنجا که من متخصص این رشته (منابع آب) هستم، بعضی همکاران مراجعه می کنند و یا نظر می خواهند و یا هشدارهایی که وجود دارد را برای انتقال ارایه می کنند؛ در این چند روز مخالفت شدیدی مشاهده نکردم و تصور می کنم با ویژگی های فردی اردکانیان و ارتباطی که وی با نمایندگان مجلس در مجامع استانی و کمیسیون ها برقرار می کند، با رای قاطع در مسند وزارت نیرو خواهد نشست.

** نیازمند برقراری آشتی میان محیط زیست، کشاورزی و منابع آب کشور هستیم
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در تشریح انتظارات خود از وزیر پیشنهادی نیرو گفت: باید بیشتر به دنبال نهادینه کردن علم در تصمیمات وزارت نیرو باشد و سعی کند بین محیط زیست، کشاورزی و منابع آب کشور آشتی ایجاد کند.
وی با تاکید بر اینکه با پراکندگی و فقدان یکپارچگی نمی توانیم شرایط را بهبود ببخشیم، گفت: ما از تصمیماتی که مبتنی بر علم باشد با قوت در مجلس دفاع خواهیم کرد.
کیخا با اشاره به بحران آب گفت:با تفکری که این بحران ها را خلق کرده است، نمی توانیم وضعیت کشور را بهبود ببخشیم؛ در این ارتباط نیازمند فکری نو در همه ابعاد حوزه نیرو مخصوصا منابع آب هستیم.

** بازگشت شورای آب به جایگاه واقعی خود
کیخا که از طرف مجلس شورای اسلامی در شورای عالی آب نظارت دارد، اضافه کرد: شورای آب باید محلی برای اتخاذ تصمیماتی از جنس هماهنگی در سیاستگذاری های تولید، توزیع و مصرف آب باشد اما اکنون این شورا به مرکزی برای تصویب پروژه ها تبدیل شده است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: در دیداری که در روزهای اخیر با وزیر پیشنهادی داشتم، این انتظار را مطرح کردم و وی قبول داشت و وعده داد که تلاش می کند شورای عالی آب را به جایگاه قانونی خود برگرداند.
وی گفت: در این دیدار تاکید داشتم که تصمیم گیری ها بیشتر مبتنی بر علم باشد و از جهت گیری های سیاسی و منطقه ای که در گذشته حاکم بود، فارغ باشد.
نماینده مردم زابل در پایان اظهار امیدواری کرد که با مدیریت و هدایت اردکانیان و حمایت مجلس، شاهد پیشرفت های چشمگیری در بخش بهبود مدیریت منابع آب کشور و استفاده بهینه از منابع آب باشیم.
به گزارش ایرنا، پس از آنکه مجلس در جلسه بیست و نهم مردادماه به «حبیب الله بیطرف» رای اعتماد نداد، رییس جمهوری «رضا اردکانیان» مدیر انستیتو مدیریت منابع زیست محیطی دانشگاه سازمان ملل را به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو به مجلس معرفی کرد و علی لاریجانی نامه رییس جمهوری را اعلام وصول کرد.
جلسه رای اعتماد به وزیران پیشنهادی علوم و نیرو یکشنبه هفته آینده (هفتم مهر) برگزار می شود.
اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو در سال 1337 در شهر یزد به دنیا آمد؛ وی دانش آموخته رشته مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف (1362) است؛ مدرک کارشناسی ارشد در مهندسی منابع آب (1372) و دکتری خود را در زمینه مدیریت منابع آب (1376) از دانشگاه مک مستر کانادا (Mac Master)اخذ کرده است‎.‎‏
اردکانیان مدیری اجرایی در زمینه مدیریت منابع آب است که پارسال به عنوان هماهنگ کننده کارگروه برنامه ریزی سازماندهی دهه جدید بین المللی آب (1407-1397) مصوب مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب شد.
وی پیش از این به عنوان مدیر موسس برنامه دهه اول بین المللی آب و سرپرست معاونت اروپایی دانشگاه سازمان ملل فعالیت کرده و در سالهای اخیر استاد تمام دانشکده علوم زیست محیطیِ دانشگاه فنی درسدن آلمان بوده است.
در طول سه دهه گذشته، اردکانیان مدیر موسس و راه اندازی واحدهای مختلفی در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی بوده و به عنوان مقام ارشد سازمان ملل متحد، نقشی کلیدی در پیاده سازی اهداف توسعه پایدار در بخش آب و محیط زیست ایفا کرده است.
پیش از مسئولیت های بین المللی، وی به عنوان قائم مقام وزیر نیرو و نخستین معاون امور آب در وزارت نیرو فعالیت کرده است.
اردکانیان در سالهای 1368 تا 1370 معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو (بیژن زنگنه) بود؛ وی در دولت نخست اصلاحات، قائم مقامی وزارت نیرو را بر عهده داشت و همچنین در دولت دوم اصلاحات (سالهای 1380 تا 1384) معاون امور آب وزارت نیرو بود و مدیریت عامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران را بر عهده داشت.
مدیر موسس مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری تحت پوشش یونسکو، مدیر موسس برنامه دهه بین االمللی آب در شهر بُن آلمان، سرپرست معاونت دانشگاه سازمان ملل متحد در اروپا، مدیر موسس انستیتوی مدیریت منابع زیست محیطی دانشگاه سازمان ملل متحد و همچنین عضویت در هیات علمی دانشکده علوم زیست محیطی دانشگاه فنی «درسدن» آلمان از مسوولیت های بین المللی اردکانیان است.
وی معتقد است مدل و نوع حکمرانی دولت ها در عرصه آب در مناطق خشک و نیمه خشک، معرف سطح توسعه یافتگی آنهاست.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا