شیوع چالشی مشابه نهنگ آبی در فیس بوک

هنوز بحران ناشی از بازی آنلاین نهنگ آبی در جهان خاتمه نیافته و هر روز شاهد اخباری مبنی بر خودکشی جوانان در رابطه با این چالش هستیم که خبرها حاکی از رواج چالشی جدید در فیسبوک است که بار دیگر نوجوانان و کودکان را هدف قرار داده و آنها را وادار به انجام کارهای احمقانه و خطرناکی می کند.

هدف از این چالش و ناپدید شدن چهل و هشت ساعته، محاسبه تعداد ذکر نام فرد گم شده (mention) در صفحات مجازی بوده و تعداد این ذکر نام ها برای کودکان ملاک بوده و هر چه تعداد ذکر نام آن ها بیشتر باشد، امتیاز بیشتری کسب می کنند.

در این چالش که چالش چهل و هشت ساعته (hours challenge 48)  نام دارد، نوجوانان و کودکان تشویق می شوند تا برای دو روز ناپدید شده و از خانه فرار کنند. بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه، کودکان شرکت کننده در این چالش معمولا به صورت گروهی با یکدیگر قرار گذاشته و بدون اطلاع به هیچ یک از آشنایان خود برای مدت زمان چهل و هشت ساعت، ناپدید می شوند.

شاید برای بسیاری از والدین، دلیل رخ دادن این موضوع بسیار بی معنا بوده و حتی باعث عصبانیت آنها شود، زیرا هدف از این چالش و ناپدید شدن، محاسبه تعداد ذکر نام فرد گم شده (mention) در صفحات مجازی بوده و این تعداد برای کودکان ملاک بوده و هر چه تعداد ذکر نام آنها بیشتر باشد، امتیاز بیشتری کسب می کنند.

ممکن است به نظر برسد که به طور طبیعی در هنگام گم شدن یک کودک، والدین به تنها موضوعی که فکر نمی کنند، صفحات مجازی و فیس بوک باشد و قاعدتا آن ها باید از نیروهای پلیس، امداد و … کمک گرفته و در اماکنی که احتمال پیدا شدن فرزنشان وجود دارد به جستجو بپردازند، اما در روزهای اخیر شاهد انتشار و اشتراک گذاری حجم زیادی از مطالب مرتبط با گم شدن فرزندان از سوی والدین در فیس بوک هستیم که این پیام ها توسط افراد مختلفی بازنشر شده اند. متاسفانه این واکنش، دقیقا همان هدفی است که سازندگان چالش فوق در پی آن بوده و کودکان و نوجوانان از آن به عنوان نشانه کسب امتیاز بیشتر استفاده می کنند.

البته در مقابل تعدادی از افراد فعال در حوزه اجتماعی نیز تلاش کرده اند با انتشار اطلاعاتی مناسب در این رابطه، به والدین و کودکان اطلاع رسانی کرده و آن ها را از عواقب این چالش احمقانه مطلع کنند. متاسفانه حجم بازنشر و انتشار این اطلاعات در مقایسه با موارد مرتبط با انجام چالش، بسیار کم و غیر قابل مقایسه است.

به گفته کارشناسان، صفحات مجازی دارای قابلیت بسیار زیادی برای یافتن افراد گم شده است و طی سال های گذشته بسیاری از افراد گم شده، به این ترتیب پیدا شده اند و این نوع سو استفاده از قابلیت مفید شبکه های اجتماعی از سوی گروهی با هدف سرگرمی و فریب کودکان و نوجوانان جای تامل و بررسی داشته و موجب خشم و عصبانیت گروه زیادی از والدین شده است.

تصور این موضوع نیز سخت است که در شرایطی که والدین در حالت روحی بسیار بدی به سر برده و با اضطراب و دل نگرانی در جستجوی فرزندان خود بوده و به هر گوشه و کناری سرک کشیده و نیروهای پلیس و امداد نیز درگیر این مساله شده اند، کودکان فریب خورده در این چالش در حال تفریح و خندیدن  به همه این افراد هستند.

از سوی دیگر این مساله در دل خود زمینه ساز خطرات بسیار زیادی بوده و کودکان در در معرض مخاطراتی جدی قرار می دهد. در این میان نکته ای که شاید بیش از هر چیز توجه را به خود جلب کند، این است که اگر تا چند سال پیش کسی این موضوعات را به صورت جدی مطرح می کرد واکنش عمومی نسبت به وی مناسب نبوده و این موارد به هیچ عنوان پذیرفته نمی شدند اما چه چیزی باعث شده است که این چالش های بی منطق و فاقد پشتوانه عقلانی در سطح جهانی محبوب شده و افراد زیادی درگیر آن شوند؟

 موضوعی که کارشناسان علوم اجتماعی و روان شناسی باید به آن پاسخی منطقی داده و راهکارهایی برای مواجه با این شرایط ارائه کنند.. در خاتمه برای بار دیگر تاکید می شود که به هیچ عنوان به فرزندان کودک و نوجوان خود اجازه استفاده نامحدود و بدون کنترل از اینترنت را نداده و به طور ویژه روابط او در شبکه های مجازی را کنترل کنید.

 

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا