چرا تسلا پیشرو بازار خودروهای خودران است

در سال 2015 بود که شرکت تسلا برای نخستین بار قابلیت‌های خودران را در پروژه‌های خود محقق ساخت. در این شرایط بود که خودروی ساخت این شرکت یکی از برترین گزینه‌های ممکن در میان خودروهای نیمه‌خودکار به‌حساب می‌آمد. حال باگذشت 2 سال، این شرکت به یک غول بزرگ در این رده بدل شده است و شاهد پیشرفت‌های فراوانی در این زمینه بوده‌ایم.

بااین‌وجود علیرغم رقابت فراوان موجود در این رده، چگونه شرکت تسلا توانسته است تا به‌عنوان یک غول در این صنایع مطرح‌شده و یکی از اصلی‌ترین مهره‌های این بازی باشد؟ در ادامه به بررسی تاریخچه و مسیری که تسلا برای رسیدن به این مکان طی کرده است خواهیم پرداخت:

نخستین مورد به پیشینه کمک به کنترل خودرو بازمی‌گردد، شرکت‌های گوگل و تسلا که هر دو از بزرگان این رده هستند، با دو رویکرد متفاوت به سراغ شروع کار در این رده رفتند. نخستین رویکرد شرکت گوگل، تمرکز بر روی خودکار بودن کنترل خودرو بود درحالی‌که نخستین اقدام‌های شرکت تسلا، تلاش برای کمک به رانندگی بود و حتی در آزمایش‌های سیستم‌های کمک راننده این شرکت شاهد این بودیم که در 96 درصد مواقع، کنترل خودرو در اختیار راننده بود. سیستم تسلا بیشتر بر روی استفاده از نقشه گوگل استوار بود و در این میان حتی می‌توانست تا سرعت 152 کیلومتر بر ساعت نیز سرعت بگیرد ولی برای مثال در هنگام پیچ سرعت را تنظیم نمی‌کرد.

حسگرها حرف اول را می‌زنند

تسلا در میان خودروهای خودران تقریبا منحصربه‌فرد به‌حساب می‌آید زیرا سیستم LIDAR در این شرکت طراحی‌شده و به‌خوبی می‌تواند تصمیم‌گیری‌های مربوط به رانندگی را بگیرد. البته این سیستم پس از عملکرد ضعیف دوربین‌های خود و تصادف حاصله در سال 2016، با تغییر روبرو شد و تسلا امکانات و قابلیت‌های جدیدی را باقیمتی پایین‌تر طراحی کرد.

البته هنوز سیستم LIDAR با مشکلاتی روبرو است زیرا هزینه نسخه‌هایی از آن تقریبا 80 هزار دلار تمام می‌شود و این رقم علیرغم کیفیت نقشه‌های سه‌بعدی ترسیم‌شده توسط این سیستم، بسیار بالا به‌حساب می‌آید. بااین‌حال کار تسلا به حدی خوب بوده است که بسیاری از شرکت‌های دیگر از رویکرد آن‌ها استفاده کرده‌اند و تنها مورد این است که بتواند قیمت و ابعاد سیستم‌های LIDAR را کاهش داد.

تجربه میدانی

تسلا از سپتامبر سال 2014، هزاران کیلومتر آزمایش میدانی را انجام داده است و داده‌های مربوط به رفتار خودروهای خودران خود را ذخیره کرده و تحلیل می‌کند. این شرکت از سال 2015 تا کمک تقریبا بیش از هر شرکت دیگری حسگرهای خود را مورد آزمایش قرار داده است.

بااین‌حال شرکت تسلا به‌زودی به ناوگان آزمایشی بزرگ‌تری نیاز دارد و رقبای این شرکت نیز بیکار ننشسته‌اند. برای مثال شرکت گوگل به کسانی که به آزمایش خودروهای خودران آن‌ها می‌پردازند، ساعتی 20 دلار حقوق می‌دهد.

پیاده‌سازی حرفه‌ای‌تر

تسلا تجربه‌ای ایدئال درزمینهٔ پیاده‌سازی ساختار مربوط به خودروهای مختلف در اختیار دارد و به همین دلیل نیز از شرکت‌های دیگری مانند گوگل جلوتر است. اگر بخواهیم خودروی بدون راننده تسلا را متصور شویم، تلفیقی از ظرافت و زیبایی و عملکرد به ذهن ما می‌رسد ولی درزمینهٔ گوگل، این تصویر اندکی مبهم به نظر می‌رسد. تعداد بالای خودروهای تسلا در جاده‌ها می‌تواند موجب شود تا سیستم کمک راننده خودکار این شرکت به یک منبع اطلاعاتی برای داده‌های اولیه برای خودروهای خودران بدل شود. تسلا تاکنون رکورد 16 میلیارد کیلومتر طی مسافت به کمک دستیار راننده خودکار خود را در اختیار دارد و این تجربه آن‌ها را برای پیاده‌سازی حرفه‌ای گام بعدی آماده می‌کند.

همیشه در حال یادگیری

تسلا 13 سال متوالی است که در وضعیت استارت‌آپ به سر می‌برد و به همین دلیل نیز این شرکت می‌داند که برای رشد باید به یادگیری ادامه بدهد. همین امر نیز می‌تواند به اشتیاق آن‌ها برای ادامه راه کمک کند و تسلا به‌واسطه درس گرفتن از اشتباه‌های خود به یکی از بزرگ‌ترین بازیگران این عرصه بدل شده است.

منبع: cleantechnica

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا