گورستان فضاپیماها در دورترین نقطه زمین

دوردست ترین نقطه زمین اسامی متعددی دارد: این منطقه Point Nemo (کلمه لاتین به معنای هیچکس) و Oceanic Pole of Inaccessibility (قطب اقیانوسی غیرقابل دسترس) نامیده می شود. مختصات دقیق این منطقه، 48 درجه و 52.6 دقیقه عرض جغرافیایی جنوبی و 123 درجه و 23.6 دقیقه طول جغرافیای غربی است.

این نقطه حدود 2250 کیلومتر دورتر از هر نقطه ای از زمین بوده و محل مناسبی برای فضاپیماهای مرده یا درحال نابودی (سقوط) محسوب می شود؛ از همین رو، ناسا این نقطه را گورستان فضاپیما  (spacecraft cemetery) می نامد.

بیل ایلور (Bill Ailor) مهندس هوافضا و متخصص جو، این منطقه را بهترین مکان برای خاتمه دادن به زندگی هر چیزی، بدون آسیب وارد کردن به دیگران توصیف می کند.

فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) نزدیک ترین افراد به گورستان فضاپیماها هستند. ایستگاه فضایی در ارتفاع 360 کیلومتری بالای زمین قرار دارد و زمانی که درحال عبور از فراز منطقه Point Nemo است، در نزدیک ترین حالت به گورستان – نسبت به نزدیک ترین جزیره در صدها مایل دورتر – قرار دارد.

تدفین در گورستان فضاپیماها

برای دفن در این گورستان، فقط کافی است که محل سقوط فضاپیما بر روی این منطقه تعیین شود. ماهواره های کوچک تر هیچگاه شانسی برای دفن شدن در Point Nemo ندارند، زیرا گرمای ناشی از اصطکاک هوا در زمان سقوط با سرعت هزاران کیلومتر در ساعت، باعث سوختن ماهواره می شود.

مشکل اصلی با نمونه های بزرگتر، مانند نخستین ایستگاه فضایی چین موسوم به تیانگونگ-1 (Tiangong-1) است؛ این ایستگاه که سپتامبر 2011 به فضا پرتاب شد، 8.5 تن وزن دارد.

منطقه Point Nemo محل مناسبی برای فضاپیماهای مرده یا درحال نابودی (سقوط) است

در مارس 2016، ایستگاه مداری 12 متری چین از کنترل خارج شد و پیش بینی می شود که اوایل 2018 در نقطه ای بر روی زمین سقوط کند. محل دقیق سقوط مشخص نیست و امکان پیش بینی از محل احتمالی سقوط تا 5 روز قبل از تکه تکه شدن فضاپیما در جو زمین، وجود ندارد.  

در زمان تکه تکه شدن در جو، صدها کیلوگرم از اجزای فضاپیما شامل داربست تیتانیومی و مخازن سوخت فایبرگلاس با سرعت 290 کیلومتر در ساعت از جو عبور کرده و با زمین برخورد می کنند.

باتوجه به ناتوانی چین در کنترل تیانگونگ-1، نمی توان تضمین کرد که قطعات ایستگاه فضایی در گورستان Point Nemo فرو ریخته شوند.

(تصویر: Gizmodo)

خفتگان در گورستان فضاپیماها

از سال 1971 تا اواسط 2016، آژانس های فضایی در سراسر جهان، 260 فضاپیمای خود را در این منطقه فرو ریخته اند. تعداد فضاپیماهای فرو ریخته شده در این منطقه از سال 2015 با رشد قابل توجهی (161 فضاپیما) مواجه شد.

ایستگاه فضایی میر شوروی سابق (Soviet-era MIR)، بیش از 140 فضاپیما روسیه، چند فضاپیمای باری متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA)، موشک اسپیس ایکس، از جمله تدفین شدگان در این گورستان هستند.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا