افزایش سقط جنین و زایمان زودرس در زنان چاق

به گزارش سیناپرس، دکتر سیمین ظفردوست روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: چاقی با اختلال در کیفیت اسپرم، ایجاد مقاومت به انسولین و اختلال در تخمک گذاری سبب کاهش باروری می شود.

وی با بیان اینکه درمان های ناباروری روی زنان چاق تاثیر کمتری دارد، به زنانی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند توصیه کرد که قبل از بارداری، مشاروه های لازم را از پزشک متخصص تغذیه دریافت کنند تا دچار مشکل نشوند.
ظفردوست با اشاره به اینکه ورزش کردن در افزایش میزان باروری هم نقش موثر دارد، اظهار کرد: پیاده روی سریع روزانه 30 تا 45 دقیقه در افزایش میزان باروری زنان نقش موثر دارد.
فلوشیپ ناباروری ادامه داد: ورزش با افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، سبب پیشگیری از ابتلا به برخی بیماری ها مانند سرطان های سینه و رحم، قلبی و عروقی، دیابت، فشارخون و چربی خون می شود و تحرک بدنی حتی در کاهش پوکی استخوان بعد از یائسگی هم موثر است.
وی به زنان و دختران توصیه که توجه جدی به تحرک بدنی داشته باشند و گفت: این موضوع باید به یک فرهنگ تبدیل شود تا آنان با فعالیت بدنی مناسب از سلامت و تندرستی خود مراقبت کنند.

** ورزش های حرفه ای و کاهش قدرت ناباروری در زنان
جراح و متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه انجام ورزش های سنگین و مداوم به خصوص در زنان با وزن طبیعی می تواند سبب کاهش باروری شود، گفت: ورزش حرفه ای می تواند زنان را دچار اختلال تخمک گذاری کرده و از این طریق قدرت باروری آنان را کاهش دهد.
وی احتمال اختلالات دوره ای پریودی و کاهش باروری در زنان ورزشکار را عارضه دیگر تمرینات سنگین ذکر کرد و افزود: پس از توقف تمرینات سنگین ورزشی شرایط آنان به وضعیت عادی برمی گردد.
ظفردوست، سندرم تخمدان پلی کیستیک را شایع ترین اختلال آندوکرین زنان در سنین باروری اعلام کرد و گفت: این بیماری منجر به افزایش بیماری های قلبی عروقی، دیابت، نازایی و حتی سرطان رحم می شود.
وی ادامه داد: در برخی از زنانی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند، افزایش تحرک بدنی و کاهش وزن، می تواند در افزایش قدرت باروری آنان موثر باشد.
به گفته رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 30 درصد زنان ایرانی چاق هستند و چاقی مهمترین عامل ابتلا به سرطان سینه و روده است. سرطان سینه از شایع ترین سرطان ها در ایران و در عین حال شایع ترین سرطان در بین زنان است.
چاقی علاقی علاوه بر بروز سرطان ها در بیماری های دیگر از جمله قلبی و عروقی، ناباروری و پوکی استخوان نقش موثر دارد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص تعداد زوج های نابارور در کشور اعلام کرده است که حدود سه میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد و حدود 15 درصد زوج های کشور نابارور هستند که نبود امکانات و بالا بودن هزینه درمان ناباروری برای این زوج ها درمان ناباروری را با مشکل مواجه کرده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا