ملال جنسیتی موضوعی مغفول حوزه سلامت است

دکتر سیدعلی آذین روز دوشنبه در گفت و گو با  ایرنا افزود: هرچند آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد اما معمولا تعداد افرادی که به لحاظ فیزیکی پسر هستند اما هویت جنسیتی خود را دختر می دانند 3 تا 4 برابر افرادی است که به لحاظ فیزیکی دختر هستند ولی هویت جنسیتی ایشان پسر است.

ملال جنسیتی به شرایطی اطلاق می شود که ذهنیت فرد از جنسیت خویش با جنس خود ( از جمله اندام جنسی زمان تولد که بر حسب کروموزوم های جنسی تکوین یافته است) متفاوت بوده و فرد در این خصوص که گویی در بدنی نامتناسب با تعبیر ذهنی خود از جنسیت خویش زندگی می کند ناراضی است.
وی بر لزوم شناسایی بموقع این افراد تاکید کرد و گفت: این افراد در محیط خانواده و جامعه دچار مشکلاتی می شوند که با شناسایی بموقع می توان به آنها کمک کرد تا بتوانند شرایط زندگی و تعامل خود با دنیای اطراف را بهتر مدیریت کنند.
آذین اظهار کرد: افراد دچار ملال جنسیتی، جدای از خدمات تخصصی که به آن نیاز دارند، مانند هر انسان دیگری نیاز به خدمات درمانی معمول پیدا می کنند که پزشکان و کلیه کادر درمانی باید ضمن شناخت صحیح و علمی از این شرایط بدون هیچگونه تبعیض یا قضاوتی خدمات لازم را به آنان ارائه کنند.
رئیس پژوهشگاه ابن سینا ادامه داد: این وضعیت با موضوع افرادی که در گذشته از آنها با عنوان دو جنسی یاد می شد متفاوت است و این دسته از اختلالات که امروزه تحت عنوان اختلالات تکاملی جنسی شناخته می شوند الزاما با ملال جنسیتی همپوشانی ندارد.
وی اظهار کرد که افراد دچار ملال جنسیتی امروزه از نگاه تخصصی، بیماری شناخته نمی شوند و هدف از اقدامات درمانی نیز شفا یافتن نیست بلکه لازم است کمک هایی دریافت کنند تا به لحاظ آرامش فردی و تعاملات اجتماعی متناسب با جنسیتی که برای خود قائل هستند زندگی نمایند.
پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی (ابن سینا) چند روز پیش به منظور آشنایی پزشکان و کادر درمانی اقدام به برگزاری سمینار آشنایی با ملال جنسیتی و نیازهای سلامت در افراد تراجنسیتی کرده بود.
هرچند علت دقیق ملال جنسیی مشخص نشده است اما گفته می شود که موضوعاتی مانند ژنتیک، اختلال هورمونی، مصرف دارو در زمان بارداری در بروز آن نقش دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا