محورهای اصلی پزشکی فرد محور بر شخصی سازی استوار است

 در واقع در بیشتر موارد، درمان های موجود موثر نیستند. اما با عرضه و ظهور درمانهای مبتنی بر خصوصیات شخصی که بر اساس ویژگی های ژنتیکی و شخصی افراد و تومورهای سرطانی و مسیرهای مختل و عامل بیماری طراحی می شوند امید تازه ای در درمان بسیاری از سرطان ها ایجاد شده است وتاثیر درمان های فرد محور حتی در سرطان های پیشرفته و بسیار تهاجمی نیز قابل توجه بوده است.

دکتر سعیدرضا غفاری،متخصص ژنتیک پزشکی ،عضو تیم تخصصی و مسئول کلینیک سلامت مادر،جنین و نوزاد مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا در تشریح پزشکی فرد محورگفت: پزشکی فرد محور به مجموعه ای از فعالیت ها و رویکردهای پزشکی، تشخیصی و درمانی اطلاق می شود که بر اساس آن ها بیماران بر اساس ویژگی شخصی خود طبقه بندی شده و اقدامات درمانی برایشان انجام می گیرد.

وی در اشاره به محورهای اصلی پزشکی فرد محور افزود: محور رویکرد های پزشکی فرد محور بر شخصی سازی استوار است به این معنا که از آنجا هر فرد با افراد دیگر متفاوت است پاسخ بدن وی به محیط اطراف و نیز عوامل بیماری زا و درمانگر نیز متفاوت است. بنابراین برای رویکرد مناسب تشخیصی و درمانی ابتدا می بایست این تفاوت ها را شناسایی نمود.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا با بیان اینکه منحصر به فرد ترین ویژگی هر فرد ویژگی ژنتیکی وی می باشد تصریح کرد: سایر تفاوت ها، تفاوت های ثانویه ویژگی های ژنتیکی هستند. بنابراین پایه و ستون اصلی پزشکی فرد محور از شناسایی و سپس طبقه بندی افراد بر اساس ویژگی ژنتیکی آن ها بوده است. به مجموعه ژن ها و نیز اطلاعات ژنتیکی فرد ژنوم گفته می شود و لذا به بیان دیگر می توان گفت که پزشکی فرد محور بر اساس خصوصیات ژنومیک می باشد. هر چند محور و پایه اصلی پزشکی فرد محور بر اساس ویژگی های ژنتیکی و ژنومیکی می باشد، هر شخص دارای یک تنوع منحصر به فرد از ژنوم انسان است. اگر چه بیشتر این تفاوت ها و تنوع ها دربین افراد تاثیری بر سلامت معمول یا بیماری زایی در  فرد ندارد اما این تنوع می تواند همراه با تاثیرات متقابل بر محیط و مواد پیرامون و نیز داروها و سایر عوامل بر سلامت فردی و پاسخ به درمان های خاص و یا سرنوشت فرد در طول دوران زندگی تاثیر گزار باشد.

دکتر غفاری در ادامه تاکید کرد: مفاهیم پزشکی فرد محور به روش های مختلف در پزشکی جدید و به منظور مراقبت های بهداشتی استفاده می شود. این مراقبت ها به خصوص در حیطه پیشگیری، پیش بینی آینده بیماری، درمان دقیق و مناسب کاربرد دارد.

مسوول کلینیک سلامت مادر،جنین و نوزاد مرکز درمان ناباروری ابن سینا در تشریح کاربردهای پزشکی فرد محور و در خصوص رویکرد تشخیص و مداخله در این حوزه گفت: در این رویکرد ژنوم فرد مورد نظر با ژنوم های مرجع مقایسه می شود و بر اساس اطلاعات به دست آمده می توان به طریق مناسب و اختصاصی به درمان فرد پرداخت. در واقع ماهیت ژنتیکی فرد استراتژِی  درمان را مشخص می کند. یک جنبه از پزشکی فرد محور بهر ه گیری از  فارماکوژنومیک است. در این شیوه با استفاده و آگاهی از توالی ژنوم یک فرد به ارائه یک دارو آگاهانه تر و متناسب اقدام می شود.  است. در پزشکی معمول، در اغلب موارد دارو با این ایده تجویز می شود که گویی تاثیر دارو برای همه افراد یکسان است. اما در واقع این گونه نیست و هر فرد بسته به ماهیت توالی ژنومش پاسخی که به دارو می دهد متفاوت است. لذا عوامل مختلفی باید درنظر گرفته شود.

دکتر غفاری با بیان اینکه کاربرد دیگر پزشکی فرد محور استفاده از دانش ژنومیک در طراحی داروهای جدید و فرآیند پذیرفته شدن دارو توسط مراجع نظام سلامت می باشد، افزود: با استفاده از توالیهای ژنومیک  بیماران در زمان تولید دارو می توان افراد یک جمعیت را به دسته های گوناگون تقسیم کرد و بر اساس آن پیش بینی نمود که این دارو به چه شکل می بایست طراحی شود.

ایشان در ادامه تاکید کرد: یکی از نخستین کاربردهای پزشکی فرد محور بکار گیری آن در حوزه پیشگیری و درمان سرطان بوده است.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا بااشاره به اینکه پزشکی فرد محور روز به روز در پزشکی روزمره کاربردهای بیشتری پیدا می کند ،گفت: به نظر می رسد پزشکی فرد محور یکی از عمده ترین عرصه های پزشکی در آینده نزدیک باشد، با این وجود استفاده از آن متضمن چالش های جدی می باشد. یکی از این چالش ها نکات مرتبط با حفظ حریم خصوصی افرادمی باشد واین موضوع به این دلیل  است که در هر درمان اطلاعاتی از وضعیت ژنتیکی فرد مورد نیاز است و این موضوع به معنای ورود به حریم خصوصی افراد است که بنابراین آنان قبل از هر اقدام می بایست از جوانب آن آگاه باشند.همچنین نکته دیگر آن است که اطلاعات ژنومیک از حجم بسیار زیاد برخوردارند و استفاده مناسب و موثر از آنها نیازمند دانش بالا در حوزه نرم افزار و نیز برخورداری از زیر ساخت مناسب در این ارتباط می باشد.

گفتنی است که سمپوزیوم پزشکی فرد محور با بالاترین امتیاز بازآموزی در تاریخ 23 و 24 آذر ماه سال جاری با هدف بررسی فرصت ها و چالش های پیش رو  از سوی پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی – ابن سینا و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرکز تحقیقات نسل امید، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، وزارت بهداشت و دیگر سازمان ها و نهادهای مرتبط با تاکید بر حوزه سرطان و ناباروری برگزار می شود.

کلیه علاقمندان می توانند جهت ثبت نام و یا کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه به شماره 22402110-021 تماس حاصل نموده و یا به نشانی اینترنتی www.avicenna.ac.ir و کانال تلگرامی @P_ Medicine مراجعه کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا