تجاری سازی نتایج پژوهشی باید اولویت دانشگاه‌ها قرار گیرد

به گزارش ایسنا، دکتر محمد حسین صادقی در کارگاه آموزشی معرفی صندوق نوآوری و شکوفایی کشور و چگونگی استفاده از خدمات آن از طریق شرکتهای دانش بنیان و تجاری سازی نتایج پژوهش و فناوری در دانشگاه هرمزگان اظهار کرد: در سالیان گذشته که کشور دچار مشکلات اقتصادی شد و با معضلات مختلفی رو به رو بود، وابستگی بودجه دولت به نفت، مشکل اشتغال جوانان، کمبود بودجه های عمرانی شرایطی را بوجود آورد که ما رشد اقتصادی لازم را نداشتیم.

وی افزود: در یک مقطع زمانی رشد اقتصادی کشور منفی بود و از یک طرف با حجم زیادی از جوانان جویای کار مواجه بودیم، برای خروج از این وضعیت نباید مانند گذشته خام فروشی کنیم زیرا ارزش افزوده‌ای برای کشور در بر نخواهد داشت و کشور به پیشرفت اقتصادی زیادی نخواهد رسید.

صادقی با بیان اینکه مسئولین به این نتیجه رسیده‌اند که کشور تنها از راه تولید مبتنی بر فناوری توسعه اقتصادی خواهد داشت، عنوان کرد: دانشگاه ها 30 سال پیش تنها آموزش محور بودند و اساتید فقط تدریس می کردند، در سال های هفتاد نیز بحث کارهای پژوهشی مطرح شد و نتیجه آن ایجاد حجم زیادی از مقاله های پژوهشی توسط دانشگاهیان بود.مشاور رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی کشور افزود: در حال حاضر شرایط فرق کرده است باید بررسی کرد که این حجم پژوهش به چه میزان در راستای نیاز جامعه بوده است.

صادقی گفت: امروزه دانشگاه‌ها در بیرون مورد سرزنش واقع شده‌اند که آنها چه چیز موثری برای جامعه دارند، با این حجم فارغ التحصیلان و مقاله‌های پژوهشی کدام مشکل جامعه را برطرف کردید، اگر اساتید دانشگاه‌ها حرکتی انجام ندهند و بخواهند به مانند قبل کار کنند قطعا مورد سرزنش مردم و مسئولین قرار خواهند گرفت.

 

وی گفت: دانشگاه ها علاوه بر کارکرد اصلی خود یعنی آموزش و کارهای پژوهشی باید قدری به سمت فناوری و تجاری سازی نتایج پژوهشی بروند.

صادقی با بیان اینکه اگر راهکار مناسبی در زمینه آموزش نیز مطرح شود دانشگاه ها می توانند از این طریق نیز کسب درآمد کنند، تصریح کرد: در زمینه پژوهش باید تلاش بر این باشد که پژوهش‌های خود را در راستای نیازهای جامعه، پیش ببریم و به جایگاهی برسیم که رفع مشکلات صنعت را دانشگاهیان برعهده بگیرند و در این راستا دانشگاه علاوه بر اثربخش بودن کسب درآمد نیز داشته باشد.

این مقام مسئول افزود: انتظار این است که تنها یک درصدی از اساتید به سمت فناوری و ثروت افزایی بروند و دانش خود را به فناوری و محصول تبدیل کنند و در کنار آن کارکرد آموزشی خود را نیز داشته باشند زیرا اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به عنوان نخبگان جامعه باید به فکر کشور و مسائل منطقه باشند و در این زمینه نقش خود را پر رنگ‌تر کنند.

صادقی بیان کرد: درکشورهای پیشرفته اکثریت دانشگاه‌ها بیش از 60 درصد بودجه خود را از سهام داری شرکت‌هایی که متعلق به دانشگاه است بدست می آورند و 20 درصد آن مربوط به شهریه و 20 درصد دیگر از کمک های دولتی و مردمی بدست می آید.

وی عنوان کرد: مهم تریم مزیتی که ما از آن بهره مند هستیم نیروی انسانی است در حال حاضر بیش از چهار و نیم میلیون دانشجو و فارغ التحصیل در کشور است، در این زمینه یکی از وظایف دانشگاه زایش شرکت‌هاست تا از این طریق بتواند هم به اقتصاد دانشگاه خود و هم کشور کند.

مشاور رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی کشور با بیان اینکه باید توجه کنیم که منابع انسانی ما بی نظیر است، اظهار کرد: اگر در زمینه ایجاد بستر کار برای افراد جویای کار قصور کنیم قطعا دچار سرخوردگی و مسائل دیگر خواهند شد به همین علت نمی توانیم نسبت به این مزیت بی‌توجه باشیم و شانه خالی کنیم.

صادقی گفت: دولت بودجه‌های عمرانی و عمومی محدودی را در اختیار دارد، بودجه دانشگاه کم است و بودجه‌ای که در اختیار پژوهش قرار می گیرد کمتر و بقیه آن صرف حقوق پرسنل و کارمند و غیره می‌شود، بنابراین اعضای هیات علمی و دانشجویان باید به سمت هدفمند شدن بروند.

وی اظهار کرد: یکی از مزیت‌هایی که از آن غافل هستیم بازار 80 میلیونی ایران است که متاسفانه این بازار را به راحتی در اختیار محصولات خارجی قرار دادیم، پتانسیل‌های کشور و یا محلی که در آن هستیم باید بررسی شود و در آن جهت هدفمند شویم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا