مهندسی بافت پوست به کمک سلول های بنیادی

استفاده از سلول های بنیادی برای ترمیم زخم هایی که به سختی التیام پیدا کرده و برای مدتی طولانی به روش های مرسوم درمانی واکنش نشان نمی دهند، ایده جدیدی محسوب نمی شود اما تا کنون و پیش از انجام مطالعات اخیر، هنوز تا حد زیادی در محدوده آزمایشی قرار داشته و شناخته شده نبودند.

به تازگی تیمی از پژوهشگران مرکز بهداشتی سمفورد (Samford) از سلول های بنیادی برای مهندسی بافت پوست و درمان زخم های لاعلاج  که برای مدتی طولانی ترمیم نمی شدند، استفاده کرده و نتایج بسیار ارزشمندی به دست آوردند.

آزمایش های بالینی می تواند منجر به شناسائی و کشف روش های جدید درمانی برای افرادی شود که دارای زخم هایی غیر قابل درمان هستند. این افراد می توانند مبتلا به دیابت بوده یا بیماری های دیگری داشته باشند که منجر به این شرایط شده و زندگی ان ها را مختل می کند.

در این روش پژوهشگران مرکز بهداشتی فوق، از سلول های بنیادی مشتق شده از چربی برای درمان زخم های غیر قابل ترمیم روی پا و دست بیماران استفاده کرده و نتایج این پژوهش به تائید اداره غذا و داروی ایالات متحده آمریکا نیز رسید.

شرکت کنندگان در این پژوهش همگی دارای سنی بیشتر از 18 سال بوده و یکی از آن ها دارای زخمی به ابعاد بیش از 3 سانتیمتر روی پای خود بود که التیام پیدا نمی کرد. این زخم برای مدت سه ماه روی پای فرد فوق الذکر قرار داشته و ترمیم نشده بود که به همین دلیل پژوهشگران از این بیمار برای استفاده از روش درمانی مبتنی بر سلول های بنیادی استفاده کردند. دکتر دیوید پیرس (David Pearce) مدیر اجرائی بخش پژوهش و نوآوری مرکز بهداشتی سمفورد در این رابطه اعلام کرد: «آزمایش های بالینی می تواند منجر به شناسائی و کشف روش های جدید درمانی برای افرادی شود که دارای زخم هایی غیر قابل درمان هستند. این افراد می توانند مبتلا به دیابت بوده یا بیماری های دیگری داشته باشند که منجر به این شرایط شده و زندگی ان ها را مختل می کند.»

اهمیت این مساله زمانی مشخص می شود که بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی در سال 2014 اعلام شد که 422 نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند. عدم التیام زخم، یکی از عواقب دیابت بوده و می تواند بر اثر طیف وسیعی از بیماری های عروقی نیز ایجاد شود. از سوی دیگر بر اساس آمارهای رسمی؛ تنها در ایالات متحده آمریکا بین 2 میلیون و 400 هزار تا 4 میلیون و 500 هزار فرد مختلف با عارضه وجود زخم های التیام ناپذیر در بخش های مختلف بدن خود مواجه هستند. این ضایعه برای افرادی که عموما با بیماری های دیگری نیز دست و پنجه نرم می کنند، جبران ناپذیر بوده و موجب می شود این افراد علاوه بر مبارزه با بیماری اصلی، دارای اضطرابی همیشگی  و ناشی از وجود زخمی التیام ناپذیر در بدنشان باشند که همواره در معرض عفونت قرار داشته و درد و مشکلات مزمنی در پی دارد.

در مطالعات جدید پژوهشگران موفق به استفاده از سلول های بنیادی و درمان زخم هایی از این گروه شده اند که اگر چه این مطالعات نیاز به تکمیل و تحقیقات بیشتری دارد اما اداره دارو و غذای ایالات متحده آمریکا با تائید مثمر ثمر بودن این روش، از آن حمایت کرده و برای تداوم این تحقیقات سرمایه گذاری مناسبی انجام داده است.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: futurism

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا