هوش مصنوعی موسیقی دان آینده خواهد بود

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،واتسون یک سامانه رایانه‌ای هوش مصنوعی است که در شرکت IBM توسعه یافته است. تاکنون خبرهای زیادی از فعالیت های این ابررایانه شنیده ایم؛ مثل تشخیص تومورهای سرطانی، تبدیل شدن واتسون به یک متخصص امنیت سایبری، استفاده از این هوش مصنوعی در صنعت خودروسازی و غیره، حالا باز هم واتسون خبرساز شده است. این بار توسعه دهندگان این هوش مصنوعی به سراغ دنیای موسیقی رفته اند.

واتسون بیت (Watson Beat) بازوی موسیقی ابر رایانه آی بی ام است که می تواند تنظیم یک نت موسیقی مبتنی بر هوش مصنوعی را رهبری کند.
الیزابت ترنزیر، مدیر آزمایشگاه THINKLab شرکت IBM در خصوص اینکه چطور واتسون بیت با هوش مصنوعی موسیقی تولید می کند، گفت: تنها کافی است که یک ملودی مونوفونیک را در یک سبک انتخاب کنید، سپس واتسون می تواند ترکیب بندی آهنگ را بارها و بارها تنظیم کند تا به یک مدل منحصر به فرد در جهان برسد.

این تکنولوژی شناختی توسط جنانی ماکاندن و ریچارد دسکاس محققان آی بی ام ساخته شده است. آنها به واتسون بیت، تفاوت های ظریف و ویژگی کلیدهای موسیقی و تئوری های موسیقی را آموزش داده اند تا بتواند با فناوری هوش مصنوعی آهنگ های کاملا جدید با خلق و خو و سبک های مختلف ایجاد کند.

توسعه دهندگان واتسون بیت پیش بینی می کنند که این فناوری می تواند برای الهام بخشیدن به نوازندگان و از بین بردن تعصبات سبک ها موثر باشد.
سوالی که اکنون مطرح است این است که آیا موسیقی که توسط یک ماشین تولید شده شامل حال قانون کپی رایت می شود.

ترنزیر در این خصوص گفت: من یک نظر بسیار محکم در مورد حق کپی رایت واتسون بیت دارم، البته من یک وکیل نیستم. با این حال، فکر می کنم یک دستگاه نمی تواند حق کپی رایت داشته باشد، اما فردی که در حال استفاده از واتسون بیت است و زمانی که موسیقی ساخته شده توسط این دستگاه باعث ایجاد جرقه ای در ذهن او و تولید یک اثر می شود، می تواند مالک آن باشد.

بیون شیپر، وکیل سرگرمی نیز با بیان اینکه موضوع کپی رایت برای موسیقی ساخته شده توسط هوش مصنوعی یک موضوع بسیار جدید است، اظهار داشت: من پاسخ دقیقی برای این سوال ندارم. در گذشته، همیشه می توانستیم خلقت اثر را به یک انسان نسبت دهیم. اما در آینده اگر در ساخت یک موسیقی انسان ایده اولیه را ندهد (و احتمالا ایده ها برای یک ماشین باشد) پس از منظر قانونی، سخت است بگویم که این اثر شامل حال قانون کپی رایت می شود.

یکی دیگر از فواید بکارگیری هوش مصنوعی در صنعت موسیقی مطمئن شدن از حفظ قانون کپی رایت است. میندرت کنیس، یکی از فعالان این بخش عنوان کرد: بسیاری از هنرمندان در خصوص آثار خود از من مشاوره می گیرند تا از نگرانی های احتمالی مربوط به قانون کپی رایت در آینده جلوگیری کنند. حالا اگر آنها از هوش مصنوعی استفاده کنند، می توانند مطمئن شوند که این اثر منحصر به فرد است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا