وان پلاس دزد اطلاعات ما کاربران است؟

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،َپس از فشارهای اعمال شده از سوی رسانه های اجتماعی و اصحاب رسانه، این کمپانی مجبور شد دست از جمع آوری مخفیانه اطلاعات کاربرانش بکشد و به جای مخفی نگه داشتن این ویژگی، آنان را هنگام کار با گوشی از هرگونه اطلاعاتی که در حال جابه جایی است، به طور شفافی آگاه سازد.

جابه‌جایی اطلاعات شخصی کاربران توسط کریستوفر مور کشف شد. ماجرا از این قرار است که این مهندس نرم‌افزار درحالی که برای جلوگیری از هک شدن گوشی خود به سراغ تنظیمات Traffic گوشی می‌رود، متوجه می‌شود، وقتی گوشی به حالت sleep می‌رود یا از این حالت خارج می‌شود، با مرکز OnePlus تماس می‌گیرد. این برقراری تماس هنگامی که تلفن دچار مشکل می‌شود، کاملا طبیعی است.

با دقت بیشتر، مور متوجه می‌شود که دستگاه دائما اطلاعات IMEI، شماره مخاطبین، شماره سریال، اطلاعات شبکه Wi-Fi، آدرس MAC و بسیاری از اطلاعات دیگر را هم ارسال می‌کند.گرچه داشتن چنین تنظیماتی برای ارسال اینگونه اطلاعات به هنگام بروز باگ کاملا عادی است، اما قعال بودن دائمی این ویژگی چندان عادی به نظر نمی‌رسد.

شرکت وان پلاس (OnePlus) در توضیح این امر گفت که دریافت داده‌ها به نرم‌افزار کمک می‌کند خود را با رفتار کاربران هماهنگ کند و خدمات پس از فروش بهتری را ارائه دهد. این حالت را می‌توان تا حدودی در تنظیمات پیشرفته و یا به کمک برخی ابزارهای فرمان خطی (command line tool) غیرفعال کرد.

مطمئنا یکی از تولیدکنندگان تلفن این احتمال را می‌داد که یکی از کاربران با کمی کنجکاوی متوجه این دزدی اطلاعات شود، بنابراین کمی عجیب است که از چنین معیارهای ساده‌ای برای نفوذ استفاده شده است. به دنبال اعتراض کاربران، OnePlus پاسخ‌های قابل توجهی در ارتباط با انجمن پشتیبانی خود ارائه داد.

یکی از بنیان‌گذاران OnePlus، کارل پِی در زمینه اقدامات نه چندان شفاف این شرکت توضیح داد: «وان پلاس اطلاعات کاربران را هرگز سرقت نکرده است. پس از رعایت استانداردها، حفظ اطلاعات شخصی کاربران اولویت اصلی این شرکت بوده و به مردم اطمینان می‌دهیم این صرفا یک سوء تفاهم بزرگ است».

وی افزود: «تا اواخر ماه اکتبر، تمامی گوشی‌های OnePlus که OxygenOS را اجرا می‌کنند، در تنظیمات wizard یک prompt خواهند داشت که این امکان را به کاربران می‌دهد به این برنامه آزمایشی بپیوندند. این wizard به وضوح نشان می‌دهد که کارکرد این برنامه تجزیه و تحلیل جمع‌آوری اطلاعات است. علاوه بر این، ما شرایطی از توافقنامه سرویس را ارائه می‌دهیم که درباره مجموعه تجزیه و تحلیل های شرکت بیشتر توضیح می‌دهد. همچنین اعلام می‌کنیم که دیگر شماره تلفن‌ها، آدرس‌های MAC و اطلاعات Wi-Fi را جمع‌آوری نمی‌کنیم».

کارل پی همچنین یادآور شد که وان پلاس اطلاعات کاربران را هیچگاه در اختیار اشخاص دیگر قرار نداده است. به نظر نمی‌رسد که «برنامه تجربه کاربر» ارسال اطلاعات را متوقف کند و فقط به این معنی است که دیگر تجزیه و تحلیل به اطلاعات دستگاه وابسته نیست.

بنیان‌گذار OnePlus به کاربرانی که ترجیح می‌دهند اطلاعاتشان جمع‌آوری نشود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این گزینه به همان ابزار «خط فرمان» که قبلا مورد استفاده شرکت بود، محدود شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا