از تراشه سفارشی گوگل تا فناوری رانندگی خودکار

تراشه جدید گوگل

تراشه Pixel 2 نخستین تراشه سفارشی تلفن همراه هوشمندی است که گوگل ساخته است. جزئیات زیادی در مورد این تراشه منتشر نشده است، اما عنوان شده که این تراشه برای نرم افزار یادگیری ماشین طراحی شده و قادر به انجام 3 تریلیون محاسبه در ثانیه است.

این تراشه قادر به پشتیبانی از ویژگی HDR در اپلیکیشن دوربین گوشی هوشمند Pixel 2 است که کنتراست عکس در نور کم را بهبود می بخشد.

گوگل مجبور به استفاده از ترکیبی از Halide (زبان برنامه نویسی برای تصاویر) و TensorFlow و درعین حال، ایجاد یک کامپایلر سفارشی برای بهینه سازی نرم افزار برای واحد پردازش تصویر (IPU) بوده است. انتظار می رود که Pixel Visual Core برای بروزرسانی نرم افزاری گوشی هوشمند Pixel 2 در آینده مورد استفاده قرار بگیرد.

پردازنده اینتل

شرکت اینتل همزمان با برگزاری کنفرانس فناوری D.Live، خبر ساخت تراشه جدید برای آموزش مدل های یادگیری عمیق را اعلام کرد.  جزئیات مشخصی در این زمینه منتشر نشده است، اما عنوان می شود که این تراشه سریعتر از نمونه های قبلی خواهد بود.

مراحل طراحی و ساخت تراشه ASIC که پیش از این با نام Lake Crest شناخته می شد، 3.5 سال به طول انجامید. این تراشه برای عملیات پیچیده مورد نیاز برای اجرای شبکه های عصبی طراحی شده است.

اینتل در تعامل و همکاری نزدیک با فیس بوک است؛ بنابراین، پلت فرم این شبکه اجتماعی اولین مشتری این تراشه خواهد بود. عرضه این تراشه از پایان سال جاری میلادی آغاز می شود.

ابرگروه هوش مصنوعی

گروه بزرگی متشکل از فعالان در حوزه هوش مصنوعی (AI) شامل آمازون، گوگل، فیس بوک، مایکروسافت، اپل و دیپ مایند (DeepMind)، بدنبال استفاده از هوش مصنوعی برای خدمت به جامعه و مردم هستند.

هیئت مدیره و نمایدگان سازمان های عضو این گروه قرار است هفته آینده در برلین گردهم آمده و اهداف بهترین شیوه های کاربرد هوش مصنوعی (AI) و اقدامات برای پیشرفت درک عمومی از آن را تعیین کنند.

فناوری رانندگی خودکار

فناوری رانندگی خودکار Comma AI، با استفاده از یک دوربین داخل خودرو (dashcam)، دو مدل بسیار ساده یادگیری عمیق را اجرا می کند: مدل اول که DepthNet نام دارد، اشیاء درحال حرکت را به رنگ صورتی نشان می دهد؛ مدل دوم موسوم به SegNet نیز اجزای مختلف صحنه رانندگی مانند آسمان، تابلوها، چراغ راهنمایی را تشخیص می دهد.

فناوری Comma AI به رانندگان کمک می کند تا خارج شدن از بین خطوط یا نزدیک شدن خطرناک خودروی دیگر را به موقع تشخیص دهند.

رابط برنامه نویسی جدید آمازون

شرکت آمازون قصد دارد با استفاده از رابط برنامه نویسی Gluon، این امکان را برای توسعه دهندگان فراهم کند تا با هر سطح مهارتی، مدل های یادگیری عمیق را بسازند.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: theregister

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا