نشست خبری اولین نمایشگاه تخصصی هنر ـ صنعت موسیقی ایران برگزار شد

جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران به عنوان اولین سخنران مراسم از برگزار کنندگان این نمایشگاه با اظهار خوشحالی در خصوص برگزاری این نمایشگاه اعلام فرمودند که امیدوارند این نمایشگاه نقطه عطف هنر و صنعت موسیقی  کشور باشد و باعث رشد و توسعه این صنعت شود.

وی با اشاره به نقش زیر ساخت های فرهنگ در ارتباط با بخش صنعت گفت: اگر ما از بلوغ فرهنگی در یک جامعه صحبت می کنیم پس باید انتظار داشته باشیم که این فضا به شکلی واقعی در حوزه مدیریت و بخش تخصصی اتفاق بیفتد. ما باید به فضایی برسیم که نهادهای مرتبط دولت با بخش خصوصی تعامل بیشتری داشته باشد و اتفاقا حضور انجمن موسیقی در این نمایشگاه با همین انگیزه انجام گرفته است. آمار و ارقام نشان می دهد موسیقی در جامعه با کمترین حضور دولت راه خود را جلو می برد پس موسیقی باید متولی خود را در بخش خصوصی پیدا کند و ما باید به این سمت برویم که توده مردم ارتباط بیشتری با موسیقی برقرار کنند.

به هر حال انجمن موسیقی با ۳۴ شعبه آمادگی خود را در جهت حمایت از این رویدادها اعلام کرده و به طور حتم نگاه دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم بر همین منوال حمایتی است.

آقای نادر آقایی مدیر بازاریابی نمایشگاه در خصوص دلایل شرکت در نمایشگاه و نوع فرهنگ حضور اطلاعاتی را اعلام فرمودند.

سپس از پوستر نمایشگاه که کاری از آقای فرید حامدی بود رونمایی شد.

حمیدرضا دیبازر مدیر دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و دبیر علمی این نمایشگاه هم در این مراسم بیان کرد: ما سابقه زیادی در برگزاری این نمایشگاه داریم و امیدوارم ایجاد چنین فضایی بتواند دربرگیرنده برپایی یک نمایشگاه معتبر در عرصه موسیقی باشد. این نمایشگاه می تواند ابعاد گوناگونی به لحاظ پدیده های مختلف حوزه موسیقی داشته  باشد. آن کاری که به من محول شده مبتنی بر این موضوع است که بتوانیم در حوزه آموزش فضا را ارتقا دهیم.

بخش دوم نشست رسانه ای اولین نمایشگاه تخصصی  هنر – صنعت موسیقی ایران به پرسش و پاسخ اهالی رسانه پیرامون نحوه برگزاری این دوره از نمایشگاه در فضای برج میلاد و برنامه های پیش رو اختصاص یافت.

کامبیز منصوری مجری طرح نمایشگاه درابتدای این بخش گفت: از زمانی که ما برای برگزاری این نمایشگاه اقدام به دریافت مجوز کردیم، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پیش شرط حمایت از موسیقی ایرانی در کنار ما قرار گرفت. سعی ما بر این است که از نمره صد این نمایشگاه، نمره صد دریافت کنیم ولی هم اکنون با هندوانه دربسته ای رو به رو هستیم که امیدواریم بتواند دوره موفقی را پشت سر بگذارد.

وی در پاسخ به اینکه چرا ناشران غرفه دار اجازه فروش آثار خود را با در نظرگرفتن میزان اجاره غرفه ها ندارند، توضیح داد: من هم می دانم که انبارهای ما پر از آلبوم های فروخته نشده است اما دوستان بدانند که این رویداد یک نمایشگاه تخصصی است که ما نمی توانیم در آن فضایی را برای فروش آثار موسیقایی ارائه دهیم. شما اگر مطالعه ای در برگزاری نمایشگاه های بین المللی حوزه موسیقی داشته باشید متوجه می شوید که در بهترین رویدادها با ممنوعیت فروش مواجهیم. ما آمده ایم تا بر اساس کمبودهای موجود در فضای موسیقی به اتفاقاتی که در حوزه موسیقی نیفتاده، بپردازیم. ما آمده ایم تا با بررسی نقاط قوت و ضعف حلقه گمشده موسیقی ایران را با حضور بزرگان پیدا کنم.

منصوری تصریح کرد: ما تلاش داریم برگزاری این نمایشگاه را به گوش جهانیان برسانیم به همین جهت سعی کردیم با بررسی ادوار گذشته نمایشگاه های تخصصی حوزه موسیقی در کشور نقاط ضعف و قوت را هم پیدا کنیم. ستاد برگزاری جشنواره نمایشگاه های بین المللی حوزه موسیقی را نیز بررسی کرده و تلاش داشتیم ضمن الگوبردای از این استاندارها فضای ارزشمندی را ایجاد کنیم و وقتی الگوهای بین المللی وجود دارد از مهمانان بین المللی هم استفاده کنیم. ما از وزارت ارشاد برای هماهنگی و حضور مهمانان خارجی درخواست کردیم و تمام سعی ستاد اجرایی و شورای سیاستگذاری نمایشگاه این استکه  مهمانان خارجی را در نمایشگاه داشته باشیم.

منصوری در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره موضوع اهمیت موسیقی نواحی در نمایشگاه امسال عنوان کرد: حمایت از موسیقی نواحی در دستور کار ما قرار دارد البته ما می خواستیم در ابتدا این چتر حمایتی را از طریق دفتر موسیقی داشته باشیم ولی در نهایت این موضوع از ناحیه انجمن موسیقی ایران فراهم شده و طبق برنامه ریزی های انجام گرفته بخش اصلی نمایشگاه در اختیار این مجموعه قرار گرفته تا بتوانیم از این طریق فضای مورد نظرمان در حوزه موسیقی اقوام نیز تامین شود.

این ناشر و تهیه کننده حوزه موسیقی تاکید کرد: ما برای اینکه بتوانیم یک نمایشگاه درست را اجرا کنیم نیازمند تامین منابعی هستیم که شرایط اجرای آن بسیار دشوار است به همین جهت با همیاری و همراهی بخش صنعتی تلاش کردیم ضمن توجه به وجوه هنری حوزه موسیقی به بخش های صنعتی این هنر نیز توجه کرده و از موسسات و شرکت های صنعتی مرتبط با حوزه موسیقی برای شرکت در نمایشگاه دعوت کنیم.

حمیدرضا دیبازر دبیر علمی نمایشگاه هنر – صنعت موسیقی هم در این بخش از نشست گفت: شما در این نمایشگاه شاهد برگزاری ورک شاپ ها و نشست های متنوعی خواهید بود. ما در این نشست ها حتما برنامه هایی را با موضوعیت موسیقی ایرانی خواهیم داشت که در حوزه دانشگاهی نیز مورد توجه قرار می گیرد.

منصوری در بخش پایانی صحبت های خود توضیح داد: برگزاری کنسرت های مرتبط با موسیقی نواحی نیز بخش دیگری از برنامه ها را تشکیل می دهد که هنوز سالن اجرای برنامه در برج میلاد مشخص نیست اما این برنامه ها به صورت رایگان در راستای تکمیل فرآیند برگزاری بخش موسیقی اقوام به علاقه مندان ارائه می شود.

اولین نمایشگاه تخصصی هنر – صنعت موسیقی ایران با شعار همگام با استاندارهای بین المللی نمایشگاهی صنعت موسیقی در جهان هفتم تا دهم آذر ماه سال جاری در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار می شود.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا