رقابت بزرگان بر سر محاسبات کوانتومی

شرکت آی‌بی‌ام (IBM) درست وقتی‌که خارج از بالاترین رده رقابت‌های کامپیوتری به چشم می‌خورد، با یک غافلگیری بزرگ برای رقبا وارد میدان شده است. این شرکت به‌تازگی توانسته است با استفاده از یک روش ویژه شبیه‌سازی، محاسبات کوانتومی را بر روی کامپیوترها ممکن کرده و به توان خروجی 56 qubits برسد.

نکته جالب این است که توان یادشده بر روی یک کامپیوتر غیرکوانتومی ممکن شده و این درحالی است که این مسأله توسط بسیاری از شرکت‌های دیگر غیرممکن اعلام شده است.

این اقدام آی‌بی‌ام موجب شده است تا دروازه‌های پیش روی محاسبات کوانتومی به‌شدت وسعت پیدا کنند و به همین دلیل نیز شرکت‌هایی مانند گوگل که خود را پیشروی این رده می‌دانستند، با چالشی بزرگ روبرو شده‌اند.

جالب است بدانید که حداکثر ظرفیت محاسبات کوانتومی قابل‌ تصور برای یک کامپیوتر غیرکوانتومی، 49 qubits  است که آی‌بی‌ام با ارتقا دادن این میزان به‌ 7 qubits، همه را شگفت‌زده کرده است.

نکته جالب دیگر این که رقم 49 qubits، یک رقم اسمی بوده است و پیش‌ از این تنها در یک شبیه‌سازی، موسسه فناوری سوییس توانست به رقم 45 qubits دست پیدا کرده و رکورد پیشین را به نام خود ثبت کند. این عمل در زمان انجام به 500 ترابایت حافظه نیاز داشت، ولی آی‌بی‌ام توانست تنها با 4.5 ترابایت حافظه به توان 56 qubits برسد.

این عمل از طریق یک روش ریاضی ویژه ممکن شده است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند اعداد ریاضی را به روشی فشرده به کامپیوتر ارائه کنند و ترتیب آن از ترکیب مرسومی که به نام وضعیت کوانتومی شناخته می‌شود، متفاوت است.

 

 

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا