دومین قربانی بازی نهنگ آبی در اصفهان

بازی چالشی نهنگ آبی که چندی پیش در رسانه‌ها خبرساز شد و از طریق شبکه‌های اجتماعی در روسیه گسترش پیدا کرده بود و نوجوانان را در روند یک بازی چندین مرحله‌ای به اقدام به خودکشی ترغیب می‌کرد، هم‌اکنون دومین قربانی خود را در ایران گرفت.

هرچند که با گسترش این خبر در رسانه‌های جهانی، مسئولان در ایران به مردم اطمینان خاطر داده بودند که این بازی در ایران کاملاً فیلترشده و تحت کنترل است، اما اکنون با دومین قربانی این چالش در اصفهان روبرو هستیم.

یادآوری این نکته ضروری است که درست است که فیلتر کردن و از دسترس خارج کردن این برنامه‌های خطرناک و مخرب به انتشار کمتر آن‌ها کمک می‌کند و برای جلوگیری از گسترش آن در جامعه ضروری است، اما عوامل اصلی پیوستن به این رویکردهای خشونت‌آمیز را از بین نمی‌برد. هرچند که با جلوگیری قانونی از انتشار چنین برنامه‌هایی می‌توان مطمئن شد که افراد کمتری با آن‌ها مواجه شده و آلوده می‌شوند اما بررسی جامعه‌شناختی و روان‌شناختی تمایل به پیوستن به این رویکردهای خشونت‌بار، امری ریشه‌ای‌تر و بنیادین به نظر می‌رسد.

چرا افراد جلب چنین دعوت خطرناکی می‌شوند در حالی که از ابتدا می‌دانند که پایان آن چیست؟ چرا چنین چالش مرگباری که تنها درد و رنج و مرگ به همراه دارد وسوسه‌انگیز و اغواگر است؟ چرا نوجوانان از سد فیلترهای این بازی عبور می‌کنند و خود را به نابودی می‌کشانند؟

این‌ها همه پرسش‌هایی است که یافتن پاسخ آن‌ها در ریشه‌کنی چنین اتفاقاتی مؤثرتر از مسدود کردن و فیلتر شدن این چالش‌ها به نظر می‌رسند. چراکه قاعده کنترل این برنامه‌ها و بازی‌های خطرناک و مخرب نیز درست مثل کنترل مواد مخدر است. تنها با کم کردن عرضه مواد مخدر نمی‌توان میزان تقاضا را محدود کرد و شرایط را کاملاً تحت کنترل درآورد. اگر تقاضای ماده مخدر وجود داشته باشد، راه به دست آوردن آن پیدا می‌شود هرچند سخت و غیرقانونی. راه‌حل مؤثر در این‌جا کم کردن تقاضا است. شناسایی ریشه‌های طلب و درخواست ماده مخدر و از بین بردن این ریشه‌ها است که به از بین رفتن تقاضا می‌انجامد و آن را ریشه‌کن می‌کند.

در مورد چالش‌ها و بازی‌های مرگبار و خطرناک نیز وضع درست به همین منوال است. تنها با شناخت درست و دقیق علل اصلی ورود نوجوانان و جوانان به چنین عرصه‌هایی می‌توان چنین بحران‌هایی را کنترل کرد. هرچند که همزمان با این اقدامات پایه‌ای و ریشه‌ای، فیلتر کردن و ایجاد محدودیت در استفاده و دسترسی به چنین برنامه‌هایی بسیار ضروری و مؤثر خواهد بود. همچنین انجام گسترده اطلاع‌رسانی و هشدار در سطح مدارس و خانواده‌ها به کاهش تعداد قربانیان کمک خواهد کرد.

گفتنی است فیلم منتشرشده حاوی صحنه‌های دلخراش است.

 

گزارش: غزال غضنفری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا