افزایش تاثیر واکسن آنفلوانزا با مصرف پروبیوتیک ها

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، سازمان جهانی بهداشت اصطلاح پروبیوتیک به معنی 'برای زندگی' را به 'ارگانیسم های زنده ای' اطلاق می کند که در صورت مصرف مداوم، اثرات 'سلامت زایی' موثری برای میزبان خود دارند.

پروبیوتیک ها به دو صورت مکمل های غذایی به شکل پودر، شربت یا قرص و مواد غذایی غنی شده با پروبیوتیک ها مصرف می شوند.
پروبیوتیک به عنوان صفت برای مواد غذایی حاوی این باکتری ها هم به کار می رود. برای مثال اگر در تولید هرگونه فرآورده لبنی تخمیری همچون ماست، از باکتری های پروبیوتیکی استفاده شود، محصول حاصل را پروبیوتیک می نامند.
اکنون محققان دانشگاه ملبورن در استرالیا با بررسی 26 مطالعه ای که در آن افراد بعد از تزریق واکسن های مختلف به مصرف پروبیوتیک ها پرداخته بودند، متوجه شدند که مصرف مکمل های پروبیوتیک بعد از تزریق واکسن آنفلوانزا، کارایی این واکسن را افزایش می دهد.
این بررسی که روی حدود سه هزار و 812 شرکت کننده صورت گرفت، بر فواید مصرف پروبیوتیک ها در حدود نیمی از این مطالعه ها تاکید داشت.
تصور می شود پروبیوتیک ها به بازسازی تعادل طبیعی باکتری در روده کمک می کنند.
مطالعه جدید در بحبوحه برخی گمانه زنی ها در زمینه اثربخش نبودن واکسن آنفلوانزا انجام شد. نگرانی هایی وجود دارد که واکسنی که امسال توسط محققان سازمان بهداشت جهانی تهیه شده است، به دلیل مطابقت نداشتن با آنفلوآنزای گونه H3N2 بی تاثیر باشد.
این مطالعه نشان می دهد که مصرف پروبیوتیک ها می تواند مداخله نسبتا ارزان قیمتی برای افزایش کارایی و مدت زمان اثرگذاری واکسن آنفلوانزا باشد.
نتایج این مطالعه در مجله Vaccine منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا