دقیق‌ترین ساعت مکانیکی جهان

در میان تمامی پیشرفت‌های صورت گرفته در تمامی جهان، ساعت‌های مکانیکی یک استثنا باقی‌مانده‌اند و در طول بازه زمانی 340 ساله، تفاوت چندانی را تجربه نکرده‌اند. شرکت زنیت که یکی از شرکت‌های مشهور در تولید ساعت‌های مکانیکی است، سرانجام پس از گذشت سه قرن به سراغ ایجاد انقلابی در ساعت‌های مکانیکی رفته و نخستین ساعت مکانیکی مچی از نسلی جدید را تولید کرده است. مدل Defy Lab تولیدشده توسط این شرکت، بر اساس ادعای سازندگان آن، دقیق‌ترین ساعت مکانیکی در تمام تاریخ است.

جالب است بدانید که ساعت‌های مکانیکی قابل‌حمل از قرن 16 میلادی در جهان وجود داشتند ولی تا سال 1675 میلادی عملا امکان ساخت ساعت قابل‌حمل مناسب با استانداردهای ظاهری امروزی وجود نداشت. در سال 1656 بود که یک دانشمند هلندی با همکاری دانشمند برجسته دیگری به نام کریستان هویگنس (Christiaan Huygens) به سراغ ایده نخستین ساعت دقیق جهان رفته و ساعت‌های آونگ دار را ابداع کردند.  این استاندارد به‌اندازه‌ای دقیق و محبوب بود که تا سال 1930 نیز روش بسیار مهمی در ساخت ساعت محسوب می‌شد.

بااین‌وجود مشکل ساعت‌های آونگ دار این بود که دقیقا در نقطه مقابل هدف اصلی یعنی قابل‌حمل بودن ساعت قرار داشت. نخستین ساعت قابل‌حمل جهان در سال 1530 در آلمان ساخته شد و از نوع ساعت‌هایی بود که با زنجیر به جیب فرد متصل می‌شدند. در 1675 بود که هویگنس دوباره دست‌به‌کار شد و ساعت‌های مکانیکی را به شکلی که امروزه آن را می‌شناسیم اختراع کرد.

حال با نگاه کردن به ساعت Defy Lab شرکت زنیت، می‌بینیم که به‌غیراز فنرها و چرخ‌دنده‌های مرسوم، یک عنصر جدید نیز به این ساعت‌ها افزوده‌شده است. به‌جای استفاده از فنر برای ایجاد تعادل در ساعت، این بار این امر به کمک یک مکانیزم ایجاد لرزش ممکن شده است. علت این امر نیز این است که فنرهای یادشده با یک قطعه نوسان‌ساز ویژه که توسط زنیت طراحی‌شده ، جایگزین گشته است.

سیستم‌های قدیمی از تقریبا 30 قطعه برای این کار استفاده می‌کردند ولی نوسان‌ساز زنیت، تنها یک قطعه به ضخامت 0.5 میلیمتر است. این قطعه از سیلیکون مونوکریستال ساخته‌شده است و یک لایه از اکسید سیلیکون به روی آن کشیده شده است تا بتوان ضریب خطا را تعیین و کنترل کند. جالب است بدانید که این لایه، از موی یک انسان نیز نازک‌تر است.

زنیت درباره نحوه دقیق عملکرد این قطعه اندکی محافظه‌کارانه عمل کرده و سعی دارد تا اطلاعات اختراع ویژه آن‌ها به دست رقبا نیفتد. ساعت ویژه oscillator به‌اندازه‌ای دقیق است که در دقتی در دامنه 0.3 ثانیه در هرروز را دارد، برای دک بهتر این مقدار کافی است بدانید که استانداردهای تعیین‌شده، دقت 10 ثانیه در روز را طلب می‌کنند.

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا