از طرح رجیستری سوءاستفاده نکنید!

وزیر ارتباطات در اینستاگرام خود نوشت:

«همزمان با اجرای فاز نخست طرح رجیستری که صرف به پایش تلفن‌های همراه موجود در شبکه می‌پردازد، شاهد سوءاستفاده و فضاسازی عده‌ای از فرصت‌طلبان در بازار تلفن همراه بودیم. هموطنان محترم توجه داشته باشند که طرح رجیستری تاکنون هیچ هزینه‌ای برای بازار تلفن همراه نداشته و نباید ریال اضافه‌ای بیش از ارزش واقعی گوشی به فرصت‌طلبان پرداخت نمایند. از سویی نظام عرضه و تقاضا نیز تغییری نکرده است.

هرچند در این باره نقش دستگاه‌های نظارتی در کنترل و نظارت بر بازار بسیار حائز اهمیت است اما بهترین پاسخ به این موضوع، عدم خرید گوشی برای تنظیم بازار عرضه و تقاضا به نفع مشتری است. تأکید می‌کنم اجرای رجیستری نباید باعث افزایش قیمت برای مصرف کننده نهایی شود.

ضمن تشکر از برادران صدا و سیما، انتظار بود ضمن انعکاس اشکال به وجود آمده، به این که این موضوع حباب بی‌جا است اشاره می‌کردند. نحوه پخش گزارش، توزیع شک حباب قیمتی در جامعه را رقم خواهد زد. اگر قاچاق بد است و قاچاقچی دزد و این شرایط ضد اقتصاد مقاومتی، بایستی همه با هم در برابر آن‌ها یکپارچه عمل کنیم.»

طرح رجیستری گوشی موبایل از روز جمعه 28 مهرماه با ‌آغاز مانیتورینگ شبکه اجرا شد و فعلاً در این مرحله هیچ محدودیتی برای مشترکان اعمال نمی‌شود تا اوایل آبان که یک یا چند مدل از گوشی‌های قاچاق غیرمجاز اعلام خواهند شد.

به گفته حمیدرضا دهقانی‌نیا، معاون فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مدل‌های ممنوعه با یک فرصت زمانی کوتاه یک یا دو روزه اعلام می‌شوند که امکان سوءاستفاده برای قاچاقچیان فراهم نشود.

دهقانی‌نیا همچنین توضیح داده است که از روز جمعه تنها مانیتورینگ شبکه آغاز می‌شود و فعلاً نیازی به استعلام‌گیری نیست، اما در آینده سامانه‌ای پیامکی برای استعلام شماره سریال گوشی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

از طرفی دیگر سخنگوی ستاد کمیته راهبری طرح رجیستری به مردم توصیه اکید کرده است که اگر هر فروشنده‌ای برای طرح رجیستری از آن‌ها درخواست هزینه اضافی کرد، فروشگاه را ترک کنند.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده است که نیاز سالانه کشور به گوشی تلفن همراه حدوداً به میزان ۱۰ تا ۱۲ میلیون است که گوشی‌های قاچاق علاوه بر این‌که حقوق گمرکی و مالیات دولت را پرداخت نمی‌کنند، ممکن است به دلیل میزان جذب اشعه بالا سلامت کاربران را نیز به خطر بیاندازند؛ چراکه در مواردی میزان جذب اشعه در برخی گوشی‌های قاچاق تا ۱۴ برابر حد استاندارد گزارش شده است.

مزیت دیگر اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه این است که هر گوشی با یک شناسه منحصر به فرد در شبکه معرفی می‌شود و به همین دلیل پیگیری موبایل‌های سرقتی آسان خواهد شد.

علاوه بر این، به دلیل واردات رسمی و مشخص بودن واردکننده و شرکت گارانتی‌کننده، کیفیت خدمات پس از فروش موبایل در کشور ارتقاء خواهد یافت.

طرح رجیستری با چه گوشی‌هایی آغاز می‌شود؟

طبق اظهارات مسئولان، برای جلوگیری از ایجاد شوک در بازار موبایل، فعلاً تمام برندهای موبایل فعال در ایران شامل این طرح نمی‌شوند. به نظر می‌رسد که با اجرا شدن این طرح به صورت کلی شاهد افزایش درخواست از سوی مشتریان و در دسترس نبودن گوشی به تعداد کافی می‌شویم. اتفاقی که می‌تواند باعث بالا رفتن قیمت گوشی شود. به همین دلیل این طرح در ابتدا تنها چند برند را شامل می‌شود و همه برندها را در بر نمی‌گیرد.

پیس بینی ها حاکی از آن است که که گوشی‌های دو شرکت سامسونگ و اپل در شروع آزمایشی رجیستری موبایل، وارد این طرح می‌شوند. البته گفته شده تنها گوشی‌های بالارده این شرکت‌ها وارد طرح رجیستری گوشی می‌شوند. در واقع انتظار می‌رود که گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ و اپل که امسال راهی بازار شده‌اند، تحت تأثیر این طرح قرار بگیرند؛ محصولاتی از قبیل گلکسی اس ۸، گلگسی نوت ۸، آیفون ۷، آیفون ۷ پلاس و احتمالاً آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس و شاید آیفون X .

البته که هنوز خبر قطعی درباره این موضوع منتشر نشده و مسئولان هم با شک و تردید به این موضوع پاسخ می‌دهند. حتی در پیگیری‌هایی که دیجی‌کالا مگ انجام داد، این موضوع هنوز تأیید نشده، اما احتمال این‌که گوشی‌های دو شرکت سامسونگ و اپل شامل طرح رجیستری گوشی شوند بسیار بالا است. محصولاتی که سهم زیادی از بازار گوشی‌های لوکس کشور را در اختیار دارند.

از آن‌جایی که به گفته حسین فلاح، رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی، ۴۰ درصد از بازار موبایل کشور در اختیار سامسونگ قرار دارد، 25 درصد متعلق به شرکت هوآوی است و 15 درصد بازار نیز در دست اپل است، بعید نیست که طرح رجیستری گوشی‌های هوشمند با یکی از این سه شرکت و حتی هر سه آن‌ها آغاز شود.

هرچند که اجرای طرح رجیستری برای مقابله با قاچاق کالای الکترونیک و موبایل ضروری است اما از طرف دیگر به دلیل محدودیت هایی که برای ورود برخی محصولات خاص از کشورهای اروپایی و آمریکایی به صورت مستقیم وجود دارد، مشکل آفرین است. درواقع اجرای طرح رجیستری این امکان را به وجود می آورد که بعضی از این محصولات در بازار نایاب شوند یا با استفاده از رانت های خاص وارد شوند و در دیتابیس ثبت شوند و قیمت های گزافی نسبت به آن چه که امروزه دارند را پیدا کنند.

به همین دلیل ممکن است که اجرای این طرح در بازار به ایجاد یک مونوپلی منجر شود و بازار لوازم الکترونیک و موبایل ایران را به طور کلی در دست کشورهای آسیایی قرار دهد و در عمل به محدودیت حق انتخاب مصرف کننده ایرانی بیانجامد. بنابراین همان طور که مقابله با قاچاق کالا و ضرر رسلندن به اقتصاد کشور مهم است، ارزش قائل شدن برای حق انتخاب مصرف کننده نیز اهمیت دارد و مسئولان کشور باید فکری به حال این مسئله کنند تا محصولات الکترونیک و موبایل به سرنوشت صنعت خودرو دچار نشود که به دلیل تعرفه زیاد گمرکی عملاً از واردات بسیاری محصولات ناتوان هستیم و محصولاتی که برای استفاده عموم مردم وارد می شود تبدیل شده است به محصولات درجه چندم چینی.

 

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا