هیولای میکروسکوپی هشت پا در قطب شمال

یک دانشجوی کانادائی موفق شد به طور تصادفی یک هیولای میکروسکوپی هشت پا را در آب های منجمد قطب شمال کشف کند. این جانور کشف شده دارای سری مسطح بوده و بسیار شگفت انگیز است. پژوهشگران با بررسی و شناسائی این جانور آن را Monstrillopsis Planifrons نامیدند که به معنی هیولای سر پهن است.

در حقیقت این جانور را می توان تنها نمونه های کشف شده از این دست در کانادا محسوب کرد. به گفته جانور شناسان، دلیل نامگذاری این نمونه کشف شده، وجود پیشانی پهن و صاف در این موجود بوده و به دلیل اینکه این حیوان از خانواده هیولاسانان  Monstrilloida محسوب می شود به وی لقب هیولا داده شده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه، جانور فوق دارای هشت پای مو دار، گیرنده های خزپوش، یک چشم ضعیف و فاقد دهان و اندام جنسی بوده است. البته در این میان باید گفت که هیولای مورد نظر تنها 2 میلیمتر رشد کرده و در حقیقت یک هیولای میکروسکوپی است. به گفته پژوهشگران، با توجه به اینکه این جانور شگفت انگیز از خانواده هیولاسانان  محسوب می شود، دارای پیوند خانوادگی با 160 گونه مختلف دیگر از جانوران این گروه بوده و مطالعه آن می تواند به جانور شناسان در طبقه بندی و شناسائی این موجودات کمک کند.

کشف نمونه های این جانور بسیار دشوار است زیرا آن ها در زمان حیات لاروی خود بسیار کوچک و در ابعاد میکروسکوپی هستند. این جانور معمولا در بدن سایر موجودات از جمله حلزون ها و صدف ها لانه کرده و باید گفت که دختر دانشجوئی که این جانور را کشف کرده است نه تنها در محل و زمان درستی قرار داشت بلکه اطلاعات بسیار خوبی از طبقه بندی و شناخت جانوران داشته و موجودات میکروسکوپی و ریز دریایی را به خوبی می شناخته است.

کشف تصادفی

در سال 2014 میلادی اورلی دلافورگ (Aurelie Delaforge) دانشجوی دانشگاه مانیتوبا (University of Manitoba) در یک کمپ قطبی در مناطق شمالی کانادا و در مجاورت قطب شمال در حال جمع آوری داده ها و اطلاعاتی درباره پایان نامه دکترای خود بود. موضوع تحقیقات وی، پلانکتون ها و رشد آن ها در زیر لایه های یخی بوده و  خوشبختانه وی دقیقا در زمانی اقدام به نمونه برداری از آب های اقیانوس منجمد شمالی کرده است که این جانور در حالت بالغ و رشد یافته خود به سر برده و قابل شناسائی است زیرا این موجود کوچک تنها دو ماه در سال به این شکل بوده و در سایر زمان ها به شکل لارو و انگلی زندگی می کند که تشخیص آن ممکن نیست. مطالعات بعدی نشان داد که این موجود به صورت بومی و از دیرباز در منطقه فوق الذکر زندگی کرده و به طور تصادفی وارد این محل و نمونه های آزمایشی نشده است زیرا این اکوسیستم، زیستگاه اصلی وی محسوب می شود.

وی پس از اعلام کشف این جانور جدید، با کمک مسوولان دانشگاه، یک نمونه از آن را برای ادواردو سوارز مورالس (Eduardo Suárez-Morales) مشهور ترین متخصص موجودات ذره بینی و میکروسکوپی دریایی در جهان فرستاده و این دانشمند پس از مطالعه نمونه های فوق، رسما کشف این هیولای ریز کانادائی را تائید کرد.

گفتنی است علی رغم وجود 160 گونه مختلف از خانواده هیولاسانان  در سراسر جهان، با احتساب این نمونه جدید تنهادو نوع از آن ها در قطب شمال زندگی می کنند. یافتن این جانور کار بسیار دشواری محسوب شده و به ندرت در حین مطالعات پلانکتون ها قابل مشاهده است. دلیل عدم کشف شدن هیولای سر پهن نیز همین مساله بوده و  این کشف جدید می تواند اطلاعات بیشتری از چرخه زندگی این گروه از جانوران را در اختیار ما قرار دهد.

شرح کامل این اکتشاف و پژوهش های انجام شده در مورد آن در آخرین شماره مجله تخصصی ZooKeys  منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

منبع: techtimes