ممنوعیت ورود دستگاه‌های دیجیتال بزرگ به پرواز

هر روز خبر آتش گرفتن یک تلفن همراه هوشمند یا تبلت دیگر به گوش می‌رسد و نام‌های بزرگ بیش از نام‌های کوچک با مهر شرمندگی روی پیشانی خود روبرو می‌شوند. حال در نظر بگیرید که آتش گرفتن باتری دستگاه‌های دیجیتالی در محیط‌های عادی می‌تواند به نوع خود خطرناک باشد، ولی همین موضوع در یک هواپیما ممکن است به یک فاجعه منتهی گردد.

در همین راستا نیز سازمان فدرال مدیریت هوانوردی ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفته است که ریسک چنین موضوعی را به حداقل برساند. به‌این‌ترتیب به‌زودی کاربران دیگر حق ندارند تا دستگاه‌های دیجیتالی بزرگ را به همراه خود به بخش بار تحویل بدهند. این قانون که هنوز به‌صورت رسمی تائید نشده است، شامل هر وسیله دیجیتالی بزرگ‌تر از یک تلفن همراه هوشمند خواهد بود.

برای تصمیم گیری در این مورد، آزمایش‌های میدانی ویژه‌ای انجام‌شده‌اند. در این آزمایش‌ها، ده مدل مختلف لپ‌تاپ در چمدان‌ها جای‌ داده شده و سپس در معرض حرارت قرار گرفتند. در 9 مورد  هیچ اتفاقی رخ نداد، ولی در مورد دهم، داغ شدن باتری لیتیوم یونی یک لپ‌تاپ موجب شد تا ظرف شامپوی موجود در یکی از چمدان‌ها شعله‌ور گردد. به‌ این‌ ترتیب آتشی به وجود آمد که سیستم‌های ضد حریق بسیاری از خطوط هوایی قادر به مهار آن نیستند.

در ادامه نیز این آزمایش با قرار دادن مواد دیگر در کنار باتری‌های در حال داغ شدن تکرار شد و تجهیزاتی مانند استون پاک‌کننده لاک ناخن، مایع ضدعفونی‌کننده دست و الکل استریل کننده دست نیز عکس‌العمل مشابهی نشان داده و شعله‌ور گشتند. سازمان یادشده قصد دارد تا در آینده نزدیک، قوانینی درباره ترکیب مواد مختلف و قرارگیری آن‌ها در کنار هم در چمدان را تعیین کرده و حضور همزمان برخی ماده‌ها در یک چمدان را ممنوع کند.

 

 

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا