واکسن سرطان معده

آلودگی هلیکوباکترپیلوری، یکی از شایع‌ترین عفونت‌ها در انسان است که کمابیش نیمی از جمعیت جهان دچار آن هستند. به باور محققین، تنها مخزن شناخته‌شده برای این عفونت، معده انسان است. این عفونت از راه آلودگی‌های دهانی و همچنین مدفوع، انتقال می‌یابد و عمدتا در کودکی آغاز می‌شود و به دلیل وضعیت ویژه میکروب و نداشتن دسترسی مستقیم دستگاه ایمنی به آن، تا آخر عمر در معده باقی می‌ماند.

در بررسی‌های متعدد انجام‌شده روی افراد سالم جامعه ایرانی، نشان داده‌شده که نزدیک به 80 درصد افراد بالغ به عفونت هلیکوباکترپیلوری دچارند که متأسفانه نزدیک به 5 الی 10 درصد این افراد به بیماری‌های مربوط به معده و دوازهه همچون زخم معده، زخم دوازدهه و به میزان بسیار کمتری به بدخیمی معده یا حتی لنفوم (تومورهای لنفاوی) دچار می‌شوند.

آلودگی به هلیکوباکتر، عمدتا در کودکی آغاز می‌شود و به دلیل وضعیت ویژه این میکروب و نداشتن دسترسی مستقیم دستگاه ایمنی به آن، تا آخر عمر در معده باقی می‌ماند.

تولید واکسن یکی از روش‌های پیشگیری و رویارویی با این باکتری هراس‌انگیز است و محققینی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد، سعی در تحقق آن نموده‌اند.

در تحقیق این دانشمندان ایرانی، نوع استاندارد باکتری هليكوباكترپيلوري از انستيتو پاستور ايران تهيه شد و با استفاده از تکنیک‌های فناوری زیستی، ژن ureG از آن جداسازی شده و به باکتری دیگری موسوم به اشریشیا کولای منتقل شد. درنهایت نیز ژن فوق از طریق نوعی سازه ژنتیکی به نام وکتور بیانی، به درون سلول‌های جانوری موسوم به CHO وارد شد تا در آن جا، برای تولید واکسن مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

به گفته محققین، درواقع ازآنجایی‌که آنتی‌ژن‌های اين باكتري، سبب شکل‌گیری واکنش‌های دستگاه ايمني ميزبان می‌شوند،  بنابراین می‌توان از ژن‌های كدكننده اين آنتی‌ژن‌ها به‌صورت واکسن‌های DNA بهره جست.

از برتری‌های واکسن‌های ژني می‌توان به ‌آسانی آماده‌سازی، پايداري در درجه حرارت‌های مختلف، امكان نگهداري و انتقال آسان و برانگيختگي سیستم‌های ايمني بدن اشاره کرد.

واکسن‌های مبتنی بر DNA به سبب این‌که موجب بيان درازمدت آنتی‌ژن می‌شوند و خاطره ايمني دلخواه را در بدن ايجاد می‌کنند به‌عنوان روش پيشگيري مطلوبي در پزشکی شناخته شده‌اند.

نتایج مطالعه ارزشمند فوق در مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان منتشر گردیده است.

گزارش: محمدرضا دلفیه

منبع: محمودی، و. وهمکاران. 1396. کلون‌سازی و بررسی بیان ژن ureG به عنوان کاندیدای واکسن ژنی علیه هلیکوباکتر‌‌پیلوری. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ۲۶(۱۰۲):29-20.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا