کشورها با بیشترین زباله فضایی + جدول

حدود 95 درصد از اشیاء سرگردان در فضا را زباله های فضایی: ایستگاه فضایی خارج از کنترل، قطعات موشک ها، ماهواره های مرده، ابزار گم شده فضانوردان تشکیل می دهند. این زباله های مداری خطرناک، تقریبا 10 برابر سریعتر از یک گلوله حرکت می کنند و زمان زیادی طول می کشد تا به زمین بازگردند.

بیل ایلور (Bill Ailor) مهندس هوافضا و متخصص جو درخصوص زباله های فضایی گفت: این زباله ها می توانند صدها سال در فضا باقی بمانند و حتی شرایط وخیم تری را ایجاد کنند. تنها یک برخورد در فضا می تواند هزاران قطعه کوچک تر و خارج از کنترل ایجاد کرده و به تهدیدی تازه تبدیل شود.

(تصویر: ESA)

ایلور افزود: کشورها در طول سال ها آموخته اند، زباله ای در فضا ایجاد کرده اند، زمانی به خطری برای سیستم های فعال آنها تبدیل می شود، همانطور که خطری برای سیستم های سایر کشور محسوب می شود.

براساس اعلام آژانس فضایی اروپا (ESA)، حدود 170 میلیون قطعه زباله فضایی بزرگتر از 1 میلیمتر با سرعت ده ها هزار مایل در ساعت، در اطراف زمین درحال چرخش هستند.

حدود 170 میلیون قطعه زباله فضایی بزرگتر از 1 میلیمتر با سرعت ده ها هزار مایل در ساعت، در اطراف زمین درحال چرخش هستند

با استفاده از داده های Space-Track.org، فهرست 10 کشور / آژانس فضایی با بیشترین تعداد شیئ قابل رهگیری در مدار زمین تا اکتبر 2017 تهیه شده است. روسیه با  1520 ماهواره فعال، 1034 بدنه موشک، 3961 قطعه زباله فضایی (در مجموع 6515 شیئ قابل رهگیری در فضا) در صدر این فهرست قرار دارد.

در رتبه دوم، ایالات متحده با 1520 ماهواره فعال، 688 بدنه موشک، 3999 قطعه زباله فضایی (در مجموع 6211 شیئ قابل رهگیری در فضا) قرار دارد. چین نیز با 254 ماهواره فعال، 107 بدنه موشک، 3475 قطعه زباله فضایی (در مجموع 3839 شیئ قابل رهگیری در فضا) رتبه سوم را از آن خود کرده است.

(تصویر: Space-Track.org)

فرانسه، ژاپن، هند، آژانس فضایی اروپا (ESA)، سازمان بین‌المللی ماهواره‌ های مخابراتی (ITSO)، Globalstar و انجمن اروپایی ماهواره ها (SES) در رتبه های چهارم تا دهم قرار دارند.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا