تلاش محققان کشور برای تولید داروهای ضدسرطان از آبزیان خلیج فارس

دکتر سعید تمدنی جهرمی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: این توانایی در متخصصین داخلی وجود دارد که با شناسایی گونه‌های مختلف آبزیان از جمله گونه‌های گیاهی از آبهای خلیج فارس و سواحل تنگه هرمز که دارای فعالیت بالای ضدتوموری هستند به دارویی دست یابند که علاوه بر خاصیت ضد سرطانی هیچ گونه تاثیر منفی بر روی سیستم بدن نیز نداشته باشند.

دکتر تمدنی با اشاره به طرح بررسی خواص ضدسرطانی ترکیبات پلی‌ساکاریدی خاطرنشان کرد: این پروژه با هدف سنجش فعالیت ضدتوموری عصاره‌های مختلف استخراج شده از برخی گونه‌های ماکروجلبکی قهوه‌ای از سواحل خلیج فارس در مناطق قشم، هرمز، بندرعباس، لنگه برای غلبه بر لاین‌های سلولی سرطانی انسانی (سرطان روده بزرگ، سینه، خون و معده) و شناسایی ترکیبات پلی ساکاریدی گونه‌های موثر و بهترین دز مصرفی عصاره جلبکی که دارای بالاترین خاصیت ضدسرطانی است طراحی شده است.

این متخصص بیوتکنولوژی اضافه کرد: با وجود غنی بودن آبهای خلیج فارس از منابع با ارزش ماکروجلبکی به ویژه ماکروجلبک‌های قهوه‌ای و اهمیت ترکیبات پلی‌ساکاریدی در درمان و پیشگیری بیماری درحال گسترش سرطان، اما متاسفانه تنها گونه‌های محدودی از جلبک‌های آبهای خلیج فارس در سواحل ایران از نظر خواص ضدسرطانی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

به گفته این متخصص بیوتکنولوژی، داروهای ضدسرطانی ایده‌آل داروهایی هستند که تنها اثر موثر بر سلول‌های توموری داشته باشند، اما متاسفانه بیشتر داروهای سنتتیک که جهت درمان سرطان کاربرد دارند علاوه بر ایجاد مقاومت در بیمار با اثرات تخریبی شدیدی که بر سلول‌های نرمال به جای می‌گذارند، سبب کندتر شدن روند بهبود بیماری می‌شوند.

دکتر تمدنی جهرمی خاطرنشان کرد: طرح‌هایی که در حال حاضر در این راستا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در دست بررسی است شامل بررسی خواص ضدسرطانی ترکیبات پلی‌ساکاریدی برخی گونه‌های غالب ماکروجلبک قهوه‌ای موجود در آب های خلیج فارس است که امید می‌رود با اجرا و بومی‌سازی چنین طرح‌هایی، استان هرمزگان به عنوان قطب بیوتکنولوژی با اهداف استخراج داروهای ضد سرطان از منابع آبی معرفی شود. وی در پایان خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن این طرح گام مهمی را جهت ساخت داروهای طبیعی و موثر در درمان، پیشگیری و کاهش عوارض سرطان برداریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا