شادترین و غمگین ترین مادران در نروژ و اتیوپی از 179 کشور

 به گزارش ایرنا از پایگاه خبری این سازمان،این نهاد خیریه در گزارش سالانه خود تحت عنوان state of the World's Mothers 2015: The Urban Disadvantageوضعیت مادران 179 کشور جهان را با شاخص های اصلی طول عمر مادران، میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال، متوسط دوران آموزش مادران، میزان درآمد به ازای هر نفر در خانواده و سهم زنان در فعالیت های سیاسی- اجتماعی دولتی و غیر دولتی را مورد بررسی قرار است.این بررسی نشان می دهد که در کشورهای توسعه یافته مادران شادتر و در کشورهای توسعه نیافته آنها غمگین تر هستند.

طبق این گزارش در میان 179 کشور مورد بررسی ، کشور نروژ بالاترین جایگاه را کسب کرد. سال 2014 این جایگاه در اختیار فنلاند بود که این کشور امسال با یک رتبه نزول جایگاه دوم را کسب کرده است.کشورهای اسکاندیناوی در صدر این جدول قرار داشتند به گونه ای که ایسلند ، دانمارک و سوئد به ترتیب رتبه های سوم تا پنجم را به خود اختصاص دادند.

پس از آن به ترتیب کشورهای هلند، اسپانیا، آلمان، استرالیا و بلژیک 10 کشور نخست این رده بندی هستند. نکته حایز اهمیت این است که در آمریکا از هر 1800 مادر یکی هنگام زایمان جان خود را از دست می دهد و به این ترتیب این کشور بالاترین نرخ مرگ و میر مادران در میان کشورهای پیشرفته جهان را دارد. طبق این گزارش جایگاه دو کشور اروپایی دیگر مانند فرانسه و بریتانیا نیز 23 و 24 در این جدول است.

شاید این واقعیت غیر قابل باور باشد که آمریکا با کسب جایگاهی بسیار پایین تر، در رتبه 33 قرار گرفته است. وضعیت مادران آمریکایی از وضعیت مادران لهستانی و اوکراینی نیز بدتر بوده است. کارولین مایلز رئیس این سازمان اطلاعات بدست آمده، این امر را تأیید می کند که رفاه اقتصادی یک کشور صرفا عاملی برای داشتن مادرانی شاد نیست بلکه برای رسیدن به این هدف باید راه کار های سیاسی مناسب در دستور کار قرار گیرند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا