کشف فسیل انسان نمای 9 میلیون ساله در اروپا

در پی انجام مطالعات باستان شناسی، فسیل دندان یک انسان نمای 9 میلیون و 700 هزار ساله  در بستر رودخانه راین در نزدیکی شهر اپلسهایم (Eppelsheim) در کشور آلمان به دست آمده است و گفته می شود این فسیل در لایه های رسوبی بستر رودخانه قرار داشته و پس از مطالعه، غربال، بررسی و جداسازی این لایه ها، کشف شده است.

این کشف جدید به دلیل عدم وجود شواهدی از زندگی این گونه انسان نماها خارج از قاره آفریقا دارای اهمیت بسیار زیادی است و برای نخستین بار است که شواهدی از وجود این گونه در قاره های آسیا و اروپا کشف می شود که دارای قدمتی بسیار بیشتر بوده و می تواند نظریات منشا انسان را که تاکنون تصور می شد از قاره آفریقا باشد، تغییر دهد.

پژوهشگران ادعا می کنند این فسیل مشابه نمونه دندان های کشف شده فسیل یک انسان نمای  آسترالوپیتیکوس (australopithecus) به نام لوسی (Lucy) است که 3 میلیون و 200 هزار سال پیش زندگی می کرده است و بقایای آن در کشور اتیوپی به دست آمده بود.

این کشف جدید به دلیل عدم وجود شواهدی از زندگی این گونه انسان نماها خارج از قاره آفریقا دارای اهمیت بسیار زیادی است و برای نخستین بار است که شواهدی از وجود این گونه در قاره های آسیا و اروپا کشف می شود که دارای قدمتی بسیار بیشتر بوده و می تواند نظریات منشا انسان را که تاکنون تصور می شد از قاره آفریقا باشد، تغییر دهد.

بر اساس گزارش های منتشر شده، این کشف در سال گذشته انجام شده و دانشمندان به دلیل تردیدها و نیاز به مطالعات بیشتر و اعلام صحت آن، هنوز هیچ مقاله و گزارش علمی درباره آن منتشر نکرده اند.

در همین رابطه دکتر هربرت لوتز (Herbert Lutz) مدیر موزه تاریخ طبیعی ماینس و سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: این دندان ها دقیقا دارای ویژگی های میمون های انسان نما بوده و مشابه آن ها در قاره آفریقا کشف شده بود، البته نمونه های آفریقایی بین 4 تا 5 میلیون سال جدیدتر از این نمونه تازه کشف شده در اپلسهایم است. این کشف بسیار مهم و حیاتی و در عین حال بسیار عجیب و دارای رمز و راز است.

در کنفرانس خبری در رابطه با این کشف، شهردار شهر ماینس اعلام کرد که احتمالا این کشف می تواند دانشمندان را مجبور به انجام تحقیقات بیشتری در زمینه تاریخ انسان های نخستین کرده و اطلاعات ما را در این رابطه افزایش دهد. وی در این رابطه تاکید کرد:  من  قصد ندارم درباره این کشف، اغراق بیش از حدی داشته باشم اما پیشنهاد می کنم که ما باید از امروز بازنویسی تاریخ بشریت را آغاز کنیم.

اکسل فن برگ (Axel von Berg) یکی از باستان شناسان بومی که در این پروژه همکاری داشته است نیز اعلام کرد که کشف جدید موجب حیرت کارشناسان شده است. در این رابطه تنها یک یادداشت اولیه منتشر شده و مطالعات اصلی در حال انجام بوده و احتمالا منجر به کشف ناشناخته های زیادی خواهد شد.

تاکنون در پژوهش های باستان شناسی فسیل های متعددی کشف شده بود که نشان می داد، میمون های درشت جثه از میلیون ها سال پیش در قاره اروپا زندگی می کردند، اما تاکنون هیچ شواهدی مبنی بر حضور انسان نماها در این قاره به دست نیامده بود که این مساله بر اهمیت کشف جدید می افزاید.

یافته های فعلی باستان شناسی حکایت از این موضوع دارد که فرگشت انسان مدرن در حدود 400 تا 200 هزار سال پیش در شرق قاره آفریقا رخ داده و این انسان در حدود 70 هزار سال پیش در سراسر جهان پراکنده شده است.

گفتنی است، منطقه ای که فسیل انسان نمای 9 میلیون و 700 هزار ساله در آن کشف شده است، از نظر دارا بودن فسیل بسیار غنی بوده و طی 200 سال گذشته نمونه های متعددی از فسیل در آن کشف شده بود. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، دندان فسیل شده فوق الذکر از آخر ماه جاری میلادی به نمایش عمومی گذاشته شده و سپس به موزه تاریخ طبیعی ماینس منتقل شده و مطالعات روی آن ادامه پیدا می کند.

 

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: independent

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا