خرازی: از توسعه علوم فناوری های شناختی حمایت می کنیم

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،سیدکمال خرازی بعد ازظهر جمعه درحاشیه مراسم اختتامیه چهارمین دوره مسابقات علوم اعصاب شناختی که درمحل دبیرستان علامه حلی برگزار شد بود، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ستاد توسعه علوم شناختی درسطوح مختلف از توسعه علوم و فناوری های شناختی حمایت می کند برای مثال درسطح دانش آموزی است از برنامه هایی که ستاد دارد برگزاری همین مسابقات کشوری است، در سطح دانشجویی نیز برنامه های دانشجویی برگزار می شود و علاوه بر آن در دانشگاه ها دوره هایی برگزار می گردد برای اینکه دانشجویان با حوزه علوم شناختی آشنا شوند و گرایش آینده خود را این حوزه بگذارند.
وی افزود: این ستاد همچنین از دانشجوهای که در حال نگارش رساله های خود هستند حمایت می کند تا رساله خود را در حوزه علوم شناختی بنویسند یا اینکه در سال آخر رساله به خارج کشور بروند و زیر نظر یک استاد خارجی کار خود را ادامه دهند.
خرازی از دیگر کارهای حمایتی ستاد از توسعه علوم و فناوری های شناختی، حمایت از اساتید اعلام کرد و گفت: از اساتید نیز حمایت می شود تا با حوزه های علوم شناختی بیشتر آشنا شوند و در دوره های در خارج از کشور شرکت کنند. همچنین از همه تحقیقاتی که در حوزه علوم شناختی توسط اساتید برجسته صورت می گیرد حمایت خواهد شد.
« بطوریکه اکنون تعداد زیادی پروژه های لبه علم وجود دارد که اسایتد برجسته دانشگاهی ایران در آن درگیر هستند؛ پروژه هایی که به صورت گروهی انجام می شود یعنی تخصص های مختلف دور هم جمع می شوند برای اینکه یک حوزه شناختی را مورد مطالعه قرار بدهند».
دبیرستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی یکی دیگر از برنامه های این ستاد را تامین زیرساخت های تحقیقات عنوان کرد و گفت: برای اینکه محققان بخواهند کارهای تحقیقاتی انجام دهند به آزمایشگاه و به تجهیزات تحقیقاتی نیاز دارد برای تامین این مسئله اقدامات خوبی در ستاد با هدف حمایت از دانشگاه برای تجهیز آزمایشگاه در سطح دانشگاهی انجام شده است.
خرازی همچنین به تاسیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز اشاره کرد وگفت: این آزمایشگاه متعلق به همه دانشگاه هاست و می توانند اساتید و محققان کارهای تحقیقاتی خود را به این آزمایشگاه ارجاع دهند.
خرازی توسعه علوم و فناوری شناختی و انگیزه دانش آموزان، دانشجویان و اساتید را برای ورود به این حوزه فوق العاده خواند و گفت: این موضوع نشان می دهد که استعدادها واقعا هستند و آنچه که مهم است حمایت از استعداد هاست تا و همچنان که ایران در سایر رشته های نوین سرآمد است و پا به پای کشورهای دیگر تلاش می کند در این حوزه نیز محققان و اساتید بتوانند پیشرفت های قابل توجه داشته باشند.
خرازی در پاره ای دیگر از سخنان خود که در مراسم اختتامیه چهارمین دوره مسابقات علوم اعصاب شناختی در جمع دانش آموزان ایراد کرد، افزود: در کشور ما استعدادهای درخشان زیادی وجود دارد و هر سال در کشور محققان برجسته ای داشته ایم و امیدواریم که شما دانش آموزان به عنوان محققان آینده کشور بتوانید به سهم خود به پیش برد علمی کشور کمک کنید.
به گفته وی، رشته هایی هست که امروزه به عنوان رشته های علوم و فناوری های هم گرا مطرح می باشد که ازجمله نانو تکنولوژی، بایوتکنولوژی، فناوری اطلاعات و علوم شناختی است که بطور مخفف به انها 'انبیک' می گویند.
دبیرستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی ادامه داد: در گذشته ها حکمایی داشتیم که مسلط بر رشته های مختلف علمی بودند. بعدها که علم توسعه پیدا کرد این رشته ها از هم تفکیک شد و رشته های تخصصی به وجود آمدند. که این موضوع از یک جهت خوب بود که تخصص ها عمیق شد اما از یک جهت رشته های مختلف از هم بیگانه شدند و پدیده ها را فقط از یک زاویه نگاه می کردند درحالیکه پدیده های طبیعت همه با همدیگرند؛ یعنی می توان یک پدیده را از بعد انسانی، ریاضی و غیره مطالعه کرد اما مطالعه انسان زمانی کامل است که زوایای مختلف این پدیده و نه تنها یک زاویه مورد مطالعه قرار گرفته باشد.
خرازی گفت: برای جبران این موضوع امروزه رشته های میان رشته ای و فرا رشته ای زیاد مورد توجه قرار گرفته اند که آنها را در کنارهم قرارگیرند تا متخصصان مختلف در کنار هم یک پدیده مطالعه شود.
وی افزود: رشته هایی که تحت عنوان انبیک مطرح هستند یعنی نانو، بایو، فناوری اطلاعات و علوم شناختی این رشته ها بطور خاص بسیار به هم نزدیک هستند و بنابراین به آنها علوم هم گرا گفته می شود.
خرازی یادآورشد: علوم فناوری های شناختی از چند رشته تشکیل شده که در کنارهم می خواهند کارکردهای شناختی انسان را مطالعه کنند تا ببینند مغز ما چگونه کار می کند که این توانایی های شگفت انگیز را دارد.
وی ادامه داد: بر اثر این همکاری ها تحول عظیمی در حوزه فناوری درحال رخ دادن است بطوریکه امروزه فناوری اطلاعات در تعامل با انسان ها توانایی های جدیدی پیدا کرده است.
شبکه های عصبی مصنوعی که امروزه بسیار گسترش پیدا کرده و بسیاری از توانایی های انسان را می تواند کپی کند و انجام بدهد روز به روز در حال توسعه پیدا کردن است.
خرازی تاکید کرد: پروژه هایی که امروزه در جهان مطرح می شود پروژه هایی هستند که متخصصان مختلف دور هم جمع می شوند و با هم کار می کنند. ما هم در ستاد علوم شناختی تاکید داریم که از پروژه هایی بسیار حمایت کنیم که تخصص های مختلف گرد هم آمدند و بهم کمک می کنند.
در پایان مراسم اختتامیه چهارمین دوره مسابقات علوم شناختی از 5 گروه از دانش آموزان که فعالیت ها و پژوهش هایی درباره علوم اعصاب و مغز داشتند، قدردانی شد.
چهارمین دوره مسابقات علوم اعصاب شناختی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی و با حضور بیش از یکهزار و 200 دانش آموز برتر و 213 دبیر در سال تحصیلی 1395 آغاز و مراسم اختتامیه آن با ارائه کارهای عملی دانش آموزان در حوزه طراحی وسایل برای ارزیابی ویژگی های شناختی جمعه 28 مهر1396 در مدرسه علامه حلی1 برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا