سیگار الکترونیکی به اندازه تنباکو مضر است

یافته های پژوهش جدید که در نشریه Respiratory and Critical Care Medicine منتشر شده، نشان داد که استفاده از سیگار الکترونیکی باعث یک واکنش ایمنی ذاتی در ریه ها می شود.

این مطالعه به مقایسه نمونه خلط 15 کاربر سیگار الکترونیکی ، 14 سیگاری و 15 غیرسیگاری پرداخته و نشانگرهای زیستی آسیب زای احتمالی در ریه ها را بررسی کردند.

این نخستین بار است که مطالعه نمونه مسیر هوایی انسان برای بررسی آثار مضر سیگار الکترونیکی، نشان داد که این سیگارها هم دارای پیامدهای منفی مشابه سیگار معمولی هستند.

مهمت کشمیر، دانشیار پاتولوژی دانشگاه کارولینیای شمالی و محقق ارشد این تحقیق می گوید: نتایج ما حاکی از آن است که سیگار الکترونیکی به اندازه سیگار معمولی بد است. داده های ما نشان داد، سیگار الکترونیکی یک آسیب مشابه و در عین حال منحصربفرد به ریه می زند که مفهوم جایگزین بودن سالم تر آن به جای سیگار را به چالش کشیده است.

سیگار الکترونیکی یک آسیب مشابه و در عین حال منحصربفرد به ریه می زند

سیگار الکترونیکی دستگاهی است که از تنباکو استفاده نکرده و نمی سوزد، اما در عوض بخار یک محلول را در زمان پک زدن کاربر به بیرون می فرستد.

گزارش سازمان جهانی بهداشت در نشست اپیدمی جهانی تنباکو نشان داد که از هر 10 مرگ در سراسر جهان، یک مورد در اثر استفاده از تنباکو است و تنباکو سالانه بیش از هفت میلیون نفر را به کام مرگ می کشد.

 

مترجم: سمانه سالاری

منبع : مدیکال اکسپرس

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا