غارنشینی در ماه

شاید اگر بخواهیم خلاصه اشتیاق انسان برای ترک کره زمین را به تصویر بکشیم، ایستگاه‌های فضایی در ماه بهترین گزینه برای ما باشند. ماه گذشته بود که آمریکا و روسیه دست‌به‌دست هم دادند و برنامه‌ریزی‌هایی اولیه برای این کار را ترتیب دادند. بااین‌وجود امروز کشفی صورت گرفته است که این هدف و رویا را یک گام دیگر به واقعیت نزدیک کرده است.

سازمان فضانوردی ژاپن توانسته است تا یک غار بسیار بزرگ را در زیر سطح کره ماه کشف کند که می‌تواند یک مکان عالی و ایدئال برای ساخت پایگاهی مناسب برای انسان‌ها به‌حساب بیاید. کاوشگر سلین که توسط دانشمندان ژاپنی مدیریت می‌شود توانسته است تا یک غار بسیار بزرگ با عرض 50 متر و عمق 50 متر را بیاید که در زیر منطقه تپه‌های ماریوس قرار گرفته است.  این غار به کمک سیستم‌های راداری که برای تحلیل فضای زیر سطح طراحی شده است، کشف شده و پس از بررسی‌های انجام شده، آژانس کاوش‌های هوافضایی ژاپن یا Jaxa کشف کرده است که ابعاد واقعی این غار به‌مراتب بیشتر از 50 در 50 متر است.

ابعاد تخمین زده شده برای این غار در حقیقت شامل 50 کیلومتر طول و 100 متر عرض است. ساختار این غار نیز از هر نظر برای اقامت انسان ایدئال است زیرا دیواره‌های آن صخره‌ای هستند. تئوری اصلی دانشمندان درباره نحوه شکل‌گیری این غار، عبور مواد مذاب است که گفته می‌شود نزدیک به 3.5 میلیارد سال پیش رخ‌داده است.

تونل‌های ایجادشده به‌واسطه مواد مذاب برای اقامت انسان بسیار مناسب هستند. جینیچی هارویاما (Junichi Haruyama) به‌عنوان یکی از مدیران ارشد Jaxa ضمن تائید این موضوع می‌گوید: «این تونل‌ها ممکن است بهترین مکان‌های کاندید برای ساخت پایگاه فضایی در آینده باشند زیرا ازنظر حرارت در سطحی پایدار قرار دارند و پتانسیل حفاظت از انسان‌ها و تجهیزات در برابر شهاب‌سنگ‌های کوچک و امواج کهکشانی را دارند.»

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا