استقلال علم مهمترین دغدغه جهاددانشگاهی است

دکتر سعيد پورعلي 26 مهرماه در جلسه‌اي با ریيس دانشگاه شهرکرد و ریيس جهاد دانشگاهي استان، جهاد دانشگاهي را از نهادهاي حقوقي وابسته به شوراي عالي انقلاب فرهنگي دانست و گفت: 20 درصد از اعتبارات جهاد دانشگاهي به صورت دولتي و 80 درصد از طريق فعاليت‌هاي آموزشي، فرهنگي، پژوهشي و اشتغال دانشگاهيان تأمين مي‌شود.
معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي کشور اظهار کرد: معاونت‌هاي فرهنگي، آموزشي، اشتغال و تجاري‌سازي فناوري، پژوهشي و هماهنگي و پشتيباني معاونت‌هاي جهاد دانشگاهي هستند.
وي از فعاليت 137 گروه پژوهشي در سطح کشور خبر داد و افزود: اين گروه‌هاي پژوهشي در 27 پژوهشکده و سه پژوهشگاه مشغول به فعاليت هستند.
دکتر پورعلي با اشاره به اينکه حدود 700 عضو هيئت‌علمي در گروه‌هاي پژوهشي فعاليت دارند، تصريح کرد: عمده کارهاي پژوهشي جهاد دانشگاهي کاربردي است و در همين راستا 150 مرکز خدمات تخصصي در حوزه پژوهشي فعال هستند.
معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي کشور پژوهشگاه‌هاي رويان، ابن‌سينا و علوم انساني و اجتماعي را پژوهشگاه‌هاي جهاد دانشگاهي برشمرد و تصريح کرد: فعاليت اين پژوهشگاه‌ها اعتباري براي کشور و نظام در سطح جهاني هستند.
وي با اشاره به استقرار معاونت‌هاي فرهنگي جهاد دانشگاهي در دانشگاه‌هاي مادر به‌منظور استفاده از دانشجويان فعال و نخبه فرهنگي، عنوان کرد: در معاونت فرهنگي 9 مرکز تخصصي و 30 مرکز نوع ب فعاليت مي‌کنند.
دکتر پورعلي خبرگزاري‌هاي ايسنا و ايکنا، سازمان فعاليت‌هاي قرآني دانشگاهيان، مرکز افکار سنجي، مرکز گردشگري علمي فرهنگي، مرکز فرهنگي دانشجويي امام ، ولايت فقيه و انقلاب اسلامي، سازمان دانشجويان جهاد دانشگاهي و صندوق قرض‌الحسنه دانشجويان را مراکز تخصصي معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي خواند.
ناظر شوراي فرهنگ عمومي استان انگيزه تأسيس خبرگزاري ايسنا را نقش‌آفريني دانشجويان در مشارکت‌هاي علمي و سياسي و فرآيندهاي سياست‌گذاري کلان کشور معرفي کرد.
پورعلي هدف از راه‌اندازي خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايکنا) را اهتمام کشورها به تدوين و تعليم قرآن و تبديل قرآن به‌عنوان محور کاري و مقابله با شيعه هراسي و اسلام هراسي دانست.
وي با اشاره به کسب رتبه نخست خبرگزاري‌هاي تخصصي کشور توسط ايکنا و رتبه دوم خبرگزاري‌هاي عمومي کشور توسط ايسنا در سال جاري، اظهار کرد: مرکز افکار سنجي جهاد دانشگاهي با جمع‌آوري نظرات فرهنگي و اجتماعي در توليد داده‌هاي تحقيقاتي از مراکز برگزيده در کشور است.
دکتر پورعلي ساماندهي فعاليت‌هاي اجتماعي دانشجويان را مهم‌ترين فعاليت سازمان دانشجويان جهاد دانشگاهي خواند و تصريح کرد: برگزاري ششمين دوره مسابقات مناظره دانشجويي، اردوهاي علمي و فرهنگي، برگزاري جشنواره‌هاي فرهنگي و راه‌اندازي صندوق قرض‌الحسنه دانشجويان با 18 هزار عضو از شاخص‌ترين فعاليت‌هاي حوزه فرهنگي جهاد دانشگاهي در کشور است.
معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي از فعاليت 2 دانشگاه، شش موسسه و 160 مرکز آموزش مهارتي با ميانگين 80 هزار دانشجو و 800 هزار نفر فراگير در کشور خبر داد و افزود: ورود فناوري‌هاي جهاد دانشگاهي به بازار نيز از وظايف معاونت تجاري‌سازي فناوري است.
وي دانشگاه را قوه عاقله جامعه خطاب کرد و گفت: دانشگاه‌ها ظرفيت آن را دارند که با تبديل مشکلات جامعه به مسئله راه‌حل‌هايي در جهت رفع اين مشکلات ارائه دهند.
ناظر شوراي فرهنگ عمومي استان يکي از دغدغه‌هاي سازمان انتشارات جهاد دانشگاهي را کاربردي کردن پايان‌نامه‌هاي دکتري و ارشد دانست و تصريح کرد: در همين راستا مسابقه‌هايي بين پايان‌نامه‌ها با عنوان دفاع سه‌دقيقه‌اي برگزارشده است.
دکتر پورعلي ارتباط دانشگاه با جامعه را از ديگر وظايف مهم دانشگاه‌ها برشمرد و اظهار کرد: دانشگاه با توجه به ظرفيت‌هاي خوبي که دارد بايد در حل مسائل علمي و اقتصادي کشور تلاش کند.
وي استقلال علم را از مهم‌ترين دغدغه‌هاي جهاد دانشگاهي دانست و گفت: با رعايت استقلال علمي دخالت سياست در علم کاهش مي‌يابد. 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا