سیم کارت الکترونیکی یا eSIM چیست و چه می‌کند؟

به گزارش سیناپرس به نقل از شبکه،گوگل با رونمایی از پیکسل 2 و پیکسل ایکس‌ال 2 تنها از دو گوشی جدید رونمایی نکرد. این شرکت همراه با معرفی گوشی‌های خود اعلام داشت که این دو گوشی از سیم کارت الکترونیکی eSIM سرنام Embedded Universal Integrated Circuit Card  نیز پشتیبانی می‌کنند. رویکردی که اپل نیز در خصوص نسخه سوم اپل واچ از آن تبعیت کرده و پشتیبانی از این سیم‌کارت‌ها را به ساعت خود افزوده است.

سیم کارت الکترونیکی چیست؟

سیم‌کارت‌ها به منظور شناسایی و احراز هویت کاربران در شبکه تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گیرند. ابزارهایی که قدمت آن‌ها به 27 سال قبل باز می‌گردد. در حالی که سیم‌کارت‌های اولیه اندازه‌ای به بزرگی یک کارت اعتباری داشتند، امروزه اندازه آن‌ها بسیار کوچک شده است.

سیم‌کارت الکترونیکی که در اصطلاح تخصصی به آن کارت مدار یکپارچه عمومی گفته می‌شود، طول و عرضی در ابعاد 5 میلی‌متر دارد و زمانی که تولید می‌شود روی بورد اصلی دستگاه قرار می‌گیرند. اما کارایی آن‌ها تفاوتی با سیم‌کارت‌های عادی نداشته و همانند آن‌ها کار می‌کنند. سیم کارت الکترونیکی از ویژگی ارتباط ماشین به ماشین و همچنین فعال‌سازی از راه دور پشتیبانی می‌کند. قابلیت فعال‌سازی از راه دور به کاربر اجازه می‌دهد تا اپراتورها و همچنین طرح‌های ارائه شده از سوی آن‌ها را از روی صفحه تنظیمات گوشی خود انتخاب کند. لازم به توضیح است که سیم کارت الکترونیکی اکنون به عنوان بخشی از استاندارد GSMA در نظر گرفته شده و در آینده نزدیک از سوی سامسونگ و اپل و همچنین تولیدکنندگان شاخص در محصولات بالا رده به کار گرفته خواهد شد. اگر کنگره جهانی موبایل سال گذشته را به خاطر داشته باشید به خوبی می‌دانید که توماس هانز، مدیر برنامه سیم‌کارت الکترونیکی و نوآوری شرکت دوییچه تلکام کارکرد عملی این سیم‌کارت را نشان داد. او از طریق اسکن یک کد که بخشی از یک نامه فیزیکی بود که از سوی اپراتور برای او ارسال شده بود موفق شد گوشی خود را فعال کند. همچنین نشان داد که امکان فعال‌سازی عمومی چند گوشی از طریق اسکن یک کد فعال‌ساز امکان‌پذیر است. مزیت مهم دیگری که سیم‌کارت الکترونیکی به همراه می‌آورد این است که در طول یک سفر به شما اجازه می‌دهد تا اپراتورهای محلی و طرح‌هایی که از سوی آن‌ها ارائه شده را مشاهده کرده و آن‌ها را انتخاب کنید. به لحاظ تئوری سیم کارت الکترونیکی هزینه تولید گوشی را کاهش می‌دهد، اما مشخص نیست این کاهش هزینه چه تا چه اندازه برای مصرف‌کننده محسوس خواهد بود.

با توجه به این‌که سیم‌کارت الکترونیکی آینده است در نتیجه در گجت‌های پوشیدنی، تجهیزات اینترنت اشیا، لپ‌تاپ‌ها و ماشین‌هایی که قابلیت اتصال به شبکه‌های موبایلی را دارند به کار گرفته خواهد شد. البته به این موضوع توجه داشته باشید که برای استفاده همه‌گیر از این فناوری راه طولانی در پیش است. به‌طور مثال سیم‌کارت الکترونیکی تعبیه شده در پیکسل 2 و ایکس‌ال تنها با پروژه فای گوگل کار می‌کنند. به همین دلیل گوگل درگاه نانوسیم‌کارتی را برای اپراتورهای دیگر روی این گوشی قرار داده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا