20 درصد بودجه سلامت صرف درمان سرطان می شود

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،دکتر رضا ملک زاده روز جمعه اظهارکرد: حدود 2 هزارمیلیارد تومان سالانه فقط صرف هزینه های درمان وشیمی درمانی بیماران سرطانی می شود واگرهمه هزینه های مربوط به سرطان مانند بستری شدن وجراحی ها را نیز به آن اضافه کنیم، رقم بالایی حدود 20 درصد کل بودجه سلامت را به خود اختصاص می دهد.
وی باتاکید برلزوم پیشگیری از بروز سرطان و جلوگیری از افزایش شیوع این بیماری در کشور افزود: یکی از روش های موثر در زمینه پیشگیری، ارتقا سطح آگاهی عموم مردم نسبت به اصلاح سبک زندگی و درپیش گرفتن روش های صحیح تغذیه ای و کارکردی است.
ملک زاده به برنامه ثبت ملی سرطان اشاره و اظهار کرد: وزارت بهداشت از چهار سال گذشته این برنامه ملی را در زمینه ثبت آمار و عوامل ایجادکننده سرطان در سراسر کشور آغاز کرده است تا با کسب نتایج این مطالعات بتوان در زمینه برنامه های پیشگیرانه تصمیم گیری های لازم را انجام داد.
وی با ابراز امیدواری در مورد به نتیجه رسیدن این برنامه تا چهار سال آینده، بر نقش موسسه های مردم نهاد در پیشبرد تحقیقات مرتبط با سرطان تاکید کرد و گفت: بیشتر این موسسه ها در زمینه درمان و کمک به هزینه های درمانی بیماران فعال هستند که بسیار مهم و حائز تقدیر است، با این حال اگر این مراکز در زمینه تحقیقات سرطان به منظور پیشگیری از افزایش شمار مبتلایان نیز وارد شوند، می تواند بسیار موثر و کمک کننده باشد.
ملک زاده به اجرای برنامه 'ایراپن' از سوی وزارت بهداشت در کشور اشاره کرد و گفت: ایراپن، یک برنامه پیشگیری کننده از بیماری های غیرواگیر است که طی آن افراد 30 ساله از نظر ابتلا به سرطان ها و سکته های قلبی و مغزی خطرسنجی می شوند.
وی افزود: این طرح به صورت پایلوت در چهار استان کشور انجام شده و در آینده در سایر استان ها نیز اجرا خواهد شد؛ برای پیش بینی احتمال ابتلا به انواع سرطان ها میزان خون مخفی در مدفوع مورد بررسی قرار می گیرد و برای پیش بینی احتمال ابتلای افراد 30 ساله به سکته های قلبی و مغزی معیارهایی مانند قد، وزن، میزان چربی و دور کمر آنها اندازه گیری می شود.
ملک زاده یکی دیگر از اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه را انجام مطالعه گلستان دانست که روی هشت هزار نفر انجام می شود و طی آن به نیمی از این تعداد داروی ترکیبی شامل آسپرین، داروی ضدفشار خون و پایین آورنده چربی داده می شود و به نیمی دیگر شیوه های صحیح زندگی از طریق راهنمایی های پیامکی آموزش داده می شود و نتایج پیشگیری کننده آن مورد بررسی قرار می گیرد.
ملک زاده اظهار کرد: هزینه های بخش تشخیص و درمان سرطان، بسیار فراتر از بودجه هایی است که از طریق دولت در اختیار بخش سلامت کشور قرار می گیرد، به همین دلیل از تشکیل نهادها یا موسسه های مردم نهاد فعال در این زمینه استقبال و آنها را حمایت می کنیم.
وی گفت: درحال حاضر بیش از 50 موسسه مردم نهاد در کشور است که در تحت عنوان همکاری یا خیریه در زمینه سرطان فعالیت می کنند و نقش بسیار مهمی در کمک به درمان بیماران دارند.
ملک زاده به تشکیل مرکز تحقیقات بنیاد ملی نیکوکاری کنترل سرطان اشاره کرد و گفت: امیدواریم در این نهاد علاوه بر درمان، به فعالیت های آموزشی و پیشگیرانه به خصوص فعالیت های تحقیقاتی نیز پرداخته شود؛ این روند می تواند در کنار فعالیت های دولت بسیار مفید باشد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه بخش عمده پیشگیری از سرطان به تغییر شیوه زندگی برمی گردد، افزود: نزدیک به 30 درصد از سرطان ها به علت چاقی، اضافه وزن و نداشتن فعالیت بدنی بروز می کند.
ملک زاده ادامه داد: ما در ایران با اپیدمی چاقی روبه رو هستیم؛ حدود 30 درصد از مردم چاق هستند، 40 درصد وزن اضافه دارند و 90 درصد ایرانی ها فعالیت فیزیکی و بدنی کافی ندارند؛ همین مساله باعث شده که شمار مبتلایان به سرطان هایی مانند روده و سینه در ایران افزایش یابد.
وی با تاکید بر نقش اطلاع رسانی عمومی در زمینه راه های پیشگیری از سرطان گفت: به حضور و فعالیت موسسه های مردم نهاد در این زمینه نیاز داریم تا در افزایش سطح آگاهی مردم و انجام سایر اقدامات پیشگیرانه وزارت بهداشت و نهادهای دولتی را یاری رسانند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا